logo
EN EN PL PL Zaloguj się
Wyszukiwarka PL
Wyszukiwanie zaawansowane
O nas   Działalność badawcza   Wydawnictwa   Doktoranci   Studia podyplomowe   Biblioteka   Zbiory   CADIS   Dariah
Wydawnictwa
  • O wydawnictwach IS PAN
  • Sprzedaż i prenumerata
  • Nowości
  • Książki
  • Czasopisma  
    • Biuletyn Historii Sztuki
    • Dagerotyp
    • Konteksty. Polska Sztuka Ludowa
    • Kwartalnik Filmowy
    • Muzyka
    • Pamiętnik Teatralny
  • Wydawnictwa płytowe
  • Publikacje online
  • Etyka wydawnicza
"Muzycy, Muzycy cos po Wos ostanie"

Nagrania   archiwalne   tradycyjnej   muzyki   Podhala ze Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN (vol.  3,  ISPAN CD 003, 2008 r.; współpraca wydawnicza: Tatrzańska Agencja Rozwoju, Promocji i Kultury)  
Autorzy: Jacek Jackowski, Krzysztof Trebunia-Tutka, Edward Styrczula-Maśniak, Bartłomiej Koszarek  

Cena: 25,- zł

English version: see below

Zob. Spis utworów i wykonawców


Muzycy, Muzycy cos po Wos ostanie - to pierwsze powojenne nagrania tradycyjnej muzyki Podhala. Nagrań dokonały ekipy terenowe Państwowego Instytutu Sztuki podczas ogólnopolskiej Akcji Zbierania Folkloru Muzycznego (nagrania z lat 1950-1954). Autorem większości nagrań jest Kazimierz Bogucki, członek Ekipy Krakowskiej AZFM. Na płycie znalazło się również kilka nagrań autorstwa Aleksandry Szurmiak-Boguckiej dokonanych w 1957 r. Są to dokumenty terenowe, muzyka i śpiewy zarejestrowane w regionie, in crudo.

 

Nagrania prezentują tradycyjną muzykę tzw. Skalnego Podhala, Niżnego Podhala, okolic Nowego Targu, Szaflar, Chochołowa. Dobór materiału dźwiękowego na płycie został dokonany z myślą o prezentacji zmienności i różnorodności stylu muzycznego subregionów Podhala a układ utworów na płycie jest swego rodzaju "podróżą" - od Zakopanego, przez Olczę, Cyhrlę, Zubsuche, Brzegi po Bukowinę Tatrzańską i Białkę. Kolejne obszary to Gronków, Ostrowsko, Łopuszna, Waksmund do Nowego Targu. Kierując się znów ku skalnemu Podhalu zaprezentowano nagrania z Szaflar, Witowa aż po Kościelisko.

Muzyka każdego z wymienionych rejonów prezentowana jest przez dawne, autentyczne kapele, instrumentalistów - solistów oraz śpiewaków i zespoły. Materiał archiwalny ilustruje ogromną różnorodność tradycyjnych nut góralskich w wykonaniu najstarszego, zarejestrowanego w nagraniach dźwiękowych, pokolenia muzyków. Prezentowane kapele to w większości dawne rody muzyczne, spośród których można wymienić muzykę Władysława Obrochty z Zakopanego, muzykę Toporów-Futrów z Cyhrli, muzykę Bronisławy Koniecznej-Dziadońki z Bukowiny, muzykę Styrczulów-Maśniaków i Stanisława Nędzy Chotarskiego z Kościeliska.

Wśród 97 przykładów muzycznych zaprezentowanych na płycie przedstawiono oryginalne nuty podhalańskie z całego terenu Podhala (odmiany nut ozwodnych, drobnych, krzesanych, zielonych, marszów, wierchowych, pytackich) oraz tańce. Obok muzyki instrumentalnej nie brak przykładów śpiewu solowego jak również zespołowego - charakterystycznej dla Podhala polifonii. Na uwagę zasługują przyśpiewki do tańca (rejestracje żywiołowych, autentycznych sytuacji tanecznych uwzględniają także ruch, przytupy, gwizdy), ballady, obrzędowe śpiewy weselne, przyśpiewki pasterskie.

 

Jacek Jackowski

 


Płyta zajęła III miejsce w konkursie Polskiego Radia "Fonogram Źródeł 2008"
 

 


 

Płyta ukazała się w grudniu 2008, jej drugie wydanie ukazało się w 2018 roku.

Płytę można zamówić również pod adresem e-mail: produkt@tatry.pl
lub telefonicznie: +48 18 20 613 20 wew 111



Musicians, musicians…

 

This CD presents archival recordings of traditional music of Podhale region situated in southern Poland and surrounded by Tatra mountains. The material chosen for the CD represents Skalne Podhale (Rock Podhale) and the areas situated around the town of Nowy Targ. Typical bands of Skalne Podhale consist of string instruments: main violin ("prym"), two or three second violins ("sekund") and a local small bass of the cello type. Members of local bands are often  whole families. Other traditional instruments were pipes (“piszczałki”), long shepherd’s horns (“trombita”) and bagpipes ("koza"). Archaic kind of local fiddle ("złóbcoki")m was carved out of one piece of wood.

The most popular traditional dances of Skalne Podhale are "zbójnicki" (robber’s dance) and "góralski" (highlander’s dance), both of them can be found on this CD.

 

wróć
Stopka adres

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, ul. Długa 26/28, skr. poczt. 994, 00-950 Warszawa, tel. (22) 50 48 200, fax (22) 831 31 49, e-mail: sekretariatispan@gmail.com, NIP 525-000-85-48, REGON 000325794, konto w płatnościach krajowych BANK  BGK 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001, konto dla wpłat z zagranicy BANK BGK IBAN PL 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001 SWIFT GOSKPLPW

© 2025 Instytut Sztuki PAN
Nota Prawna Impressum
Projekt i wykonanie Kompan.pl