logo
EN EN PL PL Zaloguj się
Wyszukiwarka PL
Wyszukiwanie zaawansowane
O nas   Działalność badawcza   Wydawnictwa   Doktoranci   Studia podyplomowe   Biblioteka   Zbiory   CADIS   Dariah
O instytucie Sztuki PAN
  • O Instytucie Sztuki PAN  
    • 65 lat Instytutu Sztuki
    • Historia IS PAN
    • Historia siedziby IS PAN
  • Dyrekcja Instytutu Sztuki PAN
  • Pracownicy Instytutu Sztuki PAN
  • Biogramy pracowników naukowych
  • Statut Instytutu Sztuki PAN
  • Regulaminy
  • Informacje wewnętrzne
  • RODO
  • Deklaracja dostępności
  • Logotyp IS PAN
dr Irina Chachulska

Zakład Muzykologii
Katalog Źródeł Muzycznych w Polsce

tel. (+48 22) 50 48 238

Muzykolog, absolwentka Instytutu Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II (2006) oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (2011). W latach 2006-2010 odbyła studia doktoranckie przy Katedrze Historii i Teorii Muzyki Średniowiecza w IM KUL, gdzie pod kierunkiem ks. prof. Roberta Bernagiewicza przygotowała dysertację pt. „Ornamentacyjne znaczenie elementu oriscus w neumie pressus maior. Przyczynek do estetyki chorału gregoriańskiego” na podstawie której  w 2013 r. uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych.

W roku 2015 rozpoczęła współpracę z polską sekcją międzynarodowej bazy CANTUS (Plainchant Sources in Poland – Cantus Planus in Polonia) przygotowując indeksy polskich średniowiecznych ksiąg chorałowych. Od 2016 r. współpracowała z Instytutem Sztuki PAN, od roku 2018 jest adiunktem w Zakładzie Muzykologii IS PAN i prowadzącą polską sekcję bazy CANTUS. W 2018 r. została członkiem zespołu badawczego Manuscripta.pl przy Instytucie Historii Nauki PAN, a od roku 2017 jest także wykładowcą chorału gregoriańskiego na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. 

W latach 2011-2018 prowadziła Zespół Wokalny przy Liceum Ogólnokształcącym Niepublicznym Kolegium św. St. Kostki Katolickiego Stowarzyszenia Wychowawców.

Zakres badań

  • Paleografia muzyczna
  • Źródłoznawstwo i kodykologia
  • Liturgia i śpiew Kościoła Zachodniego
  • Historia muzyki średniowiecznej w Europie
     

Wybrane publikacje

  • Adaptacja kantylacji łacińskiej w Imšale Rymskim dla dyjacèzij na Belarusi, „Additamenta Musicologica Lublinensia”, 3: 2007, s. 125-168
  • Z historii kształtowania się mszału białoruskiego Imšal Rymski dla dyjacèzij na Belarusi, [w:] Cantare amantis est, red. ks. Wiesław Hudek, ks. Piotr Wiśniewski, Lublin 2015.
  • Z zagadnień ornamentacji w kompozycjach gregoriańskich. Znaczenie elementu oriscus w kontekście neumy pressus maior,  „Liturgia sacra” 23:2017, nr 1, s. 203-228
  • O notacjach muzycznych w antyfonarzu tynieckim,  „Liturgia sacra” 24:2018, nr 1, s. 199-228
  • Pasja chorałowa ze zbioru kazań Kanoników Regularnych Kongregacji Laterańskiej w Kraśniku, „Muzyka” 2019:64, nr 2, s. 103-123
  • Najstarsze pasje chorałowe w rękopiśmiennych źródłach polskich, Toruń – w druku
  • Chorał gregoriański jako najpełniejszy wyraz sacrum w muzyce liturgicznej, „Obecni” – w druku.


 

wróć
Stopka adres

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, ul. Długa 26/28, skr. poczt. 994, 00-950 Warszawa, tel. (22) 50 48 200, fax (22) 831 31 49, e-mail: sekretariatispan@gmail.com, NIP 525-000-85-48, REGON 000325794, konto w płatnościach krajowych BANK  BGK 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001, konto dla wpłat z zagranicy BANK BGK IBAN PL 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001 SWIFT GOSKPLPW

Polska Akademia Nauk Komitet Nauk o Sztuce PAN Europeana Connect Europeana
© 2025 Instytut Sztuki PAN
Nota Prawna Impressum
Projekt i wykonanie Kompan.pl