logo
EN EN PL PL Zaloguj się
Wyszukiwarka PL
Wyszukiwanie zaawansowane
O nas   Działalność badawcza   Wydawnictwa   Doktoranci   Studia podyplomowe   Biblioteka   Zbiory   CADIS   Dariah
O instytucie Sztuki PAN
  • O Instytucie Sztuki PAN  
    • 65 lat Instytutu Sztuki
    • Historia IS PAN
    • Historia siedziby IS PAN
  • Dyrekcja Instytutu Sztuki PAN
  • Pracownicy Instytutu Sztuki PAN
  • Biogramy pracowników naukowych
  • Statut Instytutu Sztuki PAN
  • Regulaminy
  • Informacje wewnętrzne
  • RODO
  • Deklaracja dostępności
  • Logotyp IS PAN
dr Jakub Chachulski

Zakład Muzykologii
Pracownia Historii Muzyki
Monumenta Musicae in Polonia


Telefon: +48 (22) 50 48 231
E-mail: jakub.chachulski@ispan.pl

Jakub Chachulski, adiunkt w Zakładzie Muzykologii IS PAN, członek zespołu redakcyjnego Monumenta Musicae in Polonia. Wykształcony jako muzyk wykonawca, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie organów prof. Magdaleny Czajki (2011), doktoryzował się tamże w roku 2015 na podstawie pracy Transkrypcja jako pełnoprawna forma konkretyzacji wykonawczej barokowego dzieła muzycznego: przypadek organowego wykonania klawesynowych Toccat BWV 910-916 Jana Sebastiana Bacha. Studiował także filozofię na Uniwersytecie Warszawskim. Autor tekstów z zakresu estetyki muzycznej i filozofii muzyki, prowadził zajęcia dydaktyczne na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie i Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Od 2016 roku (od 2018 jako członek zespołu) uczestniczy w zadaniach wydawnictwa Monumenta Musicae in Polonia, zajmując się w pierwszym rzędzie twórczością operową Józefa Elsnera.

Zainteresowania badawcze / Research interests

  • Józef Elsner
  • polski teatr operowy od lat stanisławowskich do połowy XIX wieku / Polish opera theatre from the Stanislavian Age to middle XIX-century
  • estetyka muzyczna i filozofia muzyki XVIII-XX wieku / Aesthetics and philosophy of music from 18th to 20th century

Książki  autorskie:

  • Józef Elsner. Katalog tematyczny utworów / A Thematic Catalogue of the Works, część /part II: Utwory świeckie/ Secular Music, przyg. / prepared by Jakub Chachulski, Monumenta Musicae in Polonia, seria / series E: Opera selecta, red. / ed. Barbara Przybyszewska-Jarmińska, język polski i angielski, Warszawa 2019 (wyd. 2020) Instytut Sztuki PAN
  • Między poprawnością historyczną a interpretacją. Fortepianowe wykonania utworów J. S. Bacha a założenia Historically Informed Performance – studium wybranych nagrań Wolfganga Rübsama, Lublin 2012

Przekład i redakcja:

  • Charles Burney, Obecny stan muzyki we Francji i Italii, Warszawa 2017 (=Charles Burney. Dzienniki podróży muzycznych 1)
  • Charles Burney, Obecny stan muzyki w Niemczech, Niderlandach i Zjednoczonych Prowincjach, Warszawa 2018 (=Charles Burney. Dzienniki podróży muzycznych 2)

Artykuły: 

  • „Genologia i polityka. Swoistość Cudu, czyli krakowiaków i górali w horyzoncie gatunków operowych końca XVIII stulecia”, Muzyka, 66(2021) nr 3, s.117-147. 
  • „Autograf Jana Stefaniego i nowa edycja muzyczna Krakowiaków i Górali: Raz jeszcze o sytuacji tekstologicznej opery”, Pamiętnik Teatralny, 70 (2021) nr 2, s. 75-90. 
  • „Tiolemo su’el fagoto i piosneczki Wojciecha Bogusławskiego. O weneckim pierwowzorze warszawskiej Wenecjanki”, Muzyka 66 (2021) nr 1, s. 105-125. 
  • „Echo w lesie Józefa Elsnera i Wojciecha Pękalskiego – późny pogłos włoskiego intermezza na warszawskiej scenie narodowej?” Muzyka 65 (2020) nr 2, s. 105-145.
  • „Heroiczne – komiczne – sentymentalne. Muzyczny obraz Amazonek w najstarszej zachowanej operze Józefa Elsnera i Wojciecha Bogusławskiego”, Studia Chopinowskie 2/2019 (4), ss. 7-29, 
  • „Słowik Kanta, słowik Andersena i mimesis Adorna. Esej śladem XVIII- i XIX-wiecznej prehistorii kilku wątków „Teorii Estetycznej”, Kultura i Wartości 29 (2020), s. 59-88,
  • „Opera komiczna – komedioopera – melodramat. O gatunkach muzyki scenicznej w twórczości Józefa Elsnera”. W: Długi wiek XIX w muzyce: pytania - problemy - interpretacje, red. E. Bogula, E. Chamczyk. M. Sułek i G. Zieziula, Warszawa 2020, ss. 13-38
  • „Fragment zaginionego singspielu Józefa Elsnera”, Muzyka 64(2019) nr 3, s. 99-109.
  • „Zły smak i gminna przesada”. Kilka uwag o muzyczno-dramatycznej konstrukcji opery Sułtan Wampum Józefa Elsnera na tle oryginalnego libretta Augusta von Kotzebuego”, Muzyka 64 (2019) nr 4.
  • „Historically Informed Performance' a pytanie o historyzm w muzyce, Sztuka i Filozofia 44(2014), s. 66-86,
  • „Muzyka jako tekst – ujęcie Carla Dahlhausa i jego implikacje dla estetycznego statusu wykonania dzieła muzycznego". W: Muzyka i filozofia, red. Krzysztof Lipka, Warszawa 2017, s. 85-102
  • „Pomiędzy partyturą a wykonaniem. O kłopotach z tożsamością dzieła muzycznego raz jeszcze, Sztuka i Filozofia 40(2012), s. 26-42,
  • „Retoryczność muzyki i retoryka muzyczna. Dźwiękowa oracja jako postulat estetyczny i rzeczywistość historyczna". W: Tradycje retoryczne w kulturze oświecenia i romantyzmu, red. A. Seweryn, M. J. Gondek, Lublin 2016, s. 297-309
  • „O osobliwym przypadku retoryki muzycznej w Toccacie c-moll BWV 911 J.S. Bacha". W: Północnoniemiecka szkoła organowa oraz Johann Sebastian Bach, red. K. Lukas, Katowice 2017
  • „Toccaty BWV 910-916 Jana Sebastiana Bacha jako kontynuacja północnoniemieckiej tradycji toccaty – rozwój czy schyłek?". W: Północnoniemiecka szkoła organowa oraz Johann Sebastian Bach, red. K. Lukas, Katowice 2017

Artykuły recenzyjne:

  • Jan Stefani, Wojciech Bogusławski, Cud mniemany, czyli Krakowiacy i górale / The Supposed Miracle or Cracovians and highlanders, wyd. Adam Tomasz Kukla, Kraków 2019. „Muzyka” 66 (2021) 2, s. 188-193. 

Prace redakcyjne:

  • Marcin Józef Żebrowski, Utwory na zespoły instrumentalne / Compositions for Instrumental Ensembles, wyd. / ed. by Remigiusz Pośpiech, red. / ed. Jakub Chachulski, Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Warszawa, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk 2019. 
  • Józef Elsner (libretto Ludwik Adam Dmuszewski), Król Łokietek, czyli Wiśliczanki, wydał / ed. by Grzegorz Zieziula, redakcja / eds. Jakub Chachulski, Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Warszawa, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk 2019.

Artykuły popularnonaukowe:

Dwa cykle szkiców opublikowane w serii  Silva Rerum na stronie internetowej Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie w latach 2017-2018 :

Wątki polskie w muzycznych dziennikach Charlesa Burneya:
  1. Spotkanie w Monachium: muzykalny książę Sapieha i diariusz księżnej Sapieżyny, 
  2. Muzykalne duchy w Pałacu Kazimierzowskim, czyli warszawski epizod Františka Bendy, 
  3. Wiedeń: książę Poniatowski, nuncjusz Visconti i sonet dla Stanisława Augusta
Uczniowie Bacha w Polsce:
  1. Lorenz Christoph Mitzler
  2. Johann Philip Kirnberger i jego aleatoryczny generator polonezów 
 
 

Szkice o poszczególnych operach Józefa Elsnera na portalu Dziedzictwo Muzyki Polskiej 

wróć
Stopka adres

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, ul. Długa 26/28, skr. poczt. 994, 00-950 Warszawa, tel. (22) 50 48 200, fax (22) 831 31 49, e-mail: sekretariatispan@gmail.com, NIP 525-000-85-48, REGON 000325794, konto w płatnościach krajowych BANK  BGK 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001, konto dla wpłat z zagranicy BANK BGK IBAN PL 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001 SWIFT GOSKPLPW

Polska Akademia Nauk Komitet Nauk o Sztuce PAN Europeana Connect Europeana
© 2025 Instytut Sztuki PAN
Nota Prawna Impressum
Projekt i wykonanie Kompan.pl