logo
EN EN PL PL Zaloguj się
Wyszukiwarka PL
Wyszukiwanie zaawansowane
O nas   Działalność badawcza   Wydawnictwa   Doktoranci   Studia podyplomowe   Biblioteka   Zbiory   CADIS   Dariah
O instytucie Sztuki PAN
  • O Instytucie Sztuki PAN  
    • 65 lat Instytutu Sztuki
    • Historia IS PAN
    • Historia siedziby IS PAN
  • Dyrekcja Instytutu Sztuki PAN
  • Pracownicy Instytutu Sztuki PAN
  • Biogramy pracowników naukowych
  • Statut Instytutu Sztuki PAN
  • Regulaminy
  • Informacje wewnętrzne
  • RODO
  • Deklaracja dostępności
  • Logotyp IS PAN
dr Katarzyna Korpanty

Zakład Muzykologii
Pracownia Historii Muzyki
Monumenta Musicae in Polonia

Telefon: +48 (22) 50 48 231
E-mail: katarzyna.korpanty@ispan.pl

Ukończyła muzykologię i filologię germańską w Uniwersytecie Jagiellońskim. Laureatka The Ray E. and Ruth A. Robinson Musicology Award (2010) oraz Nagrody Związku Kompozytorów Polskich im. Ks. Prof. Hieronima Feichta (2011) za dysertację doktorską pt. „Praecepta der Musicalischen Composition Johanna Gottfrieda Walthera w świetle niemieckiej nauki kompozycji epoki baroku” (2009, Uniwersytet Jagielloński). Od 2015 r. pracuje jako adiunkt w Zakładzie Muzykologii Instytutu Sztuki PAN.


Zainteresowania badawcze

  • Historia i teoria muzyki w wiekach XVI-XVIII
  • Protestancka kultura muzyczna (zwłaszcza twórczość Jana Sebastiana Bacha)
  • Zagadnienie retoryki muzycznej
  • Związki muzyki z teologią.
     

Wybrane publikacje

Książki

  • Niemiecka nauka kompozycji w XVII i na początku wieku XVIII, Warszawa 2019 Instytut Sztuki PAN, ISBN 978-83-65630-93-3


Artykuły

  • Jan Sebastian Bach i retoryka. Analiza muzyczno-retoryczna kantaty Sehet, wir gehn hinauf gen Jerusalem BWV 159, „Młoda Muzykologia” 2008, ss. 36-61
  • Źródła inspiracji w religijnych tekstach kantatowych Jana Sebastiana Bacha. Religijna poezja kantatowa Picandra, „Młoda Muzykologia” 2008, ss. 62-78
  • Christoph Bernhard i problem autorstwa traktatu Resolutiones Tonorum Dissonantium in Consonantes, „Muzyka” 56: 2011, nr 4, ss. 113-122
  • Zagadnienie tekstu słownego i jego muzyczna interpretacja w ujęciu niemieckich teoretyków muzyki epoki baroku, „Muzyka” 57: 2012, nr 1, ss. 53-72
  • Johann Gottfried Walther i jego podręcznik kompozycji pt. Praecepta der Musicalischen Composition. Autorskie opracowanie czy mechaniczna kompilacja treści? „Muzyka” 60: 2015, nr 2, ss. 3-24
  • Bruckner-Rezeption in Breslau, "Mitteilungsblatt der Internationalen Bruckner-Gesellschaft" 2015, Heft 85 (Dezember)
  • Znaczenie ładu liczbowego oraz muzyka jako dar Boży w świetle traktatów Andreasa Werckmeistra, "Muzyka" 61: 2016, nr 3, ss. 97-114
  • [rec.] Sigismundus Lauxmin (1596-1670). Ars et praxis musica, Graduale pro exercitatione studentium, Antiphonale ad psalmos. Red. Jūrate Trilupaitiene. Warszawa 2016 (= Fontes musicae in Polonia, B/I) Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, ss. 236, „Muzyka” 62: 2017, nr 3, ss. 140-143
  • [rec.] Martinus Kretzmer (1631-1696). Sacerdotes Dei benedicite Dominum, Memorare o piissima virgo, Aeterne rerum omnium effector Deus, Laudem Te Dominum. Wyd. Tomasz Jeż, Maciej Jochymczyk. Warszawa 2017 (= Fontes musicae in Polonia, C/II) Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, ss. 123, „Muzyka” 62: 2017, nr 4, ss. 169-171.
  • Wstęp, w: Louis André, Essai de principes de musique, wyd. Joanna Żurowska, red. Katarzyna Korpanty i Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Warszawa 2019 Instytut Sztuki PAN
  • „Pionierzy historiografii muzycznej Charles Burney i Johann Nicolaus Forkel o muzyce renesansu, a szczególnie twórczości Josquina des Prez”, „Polski Rocznik Muzykologiczny” 17: 2019, ss. 17-40
  • „Tematy muzyczne w korespondencji Fryderyka II i jego siostry Wilhelminy, margrabiny von Bayreuth", „Muzyka” 66: 2021, nr 1, ss. 126-147, https://doi.org/10.36744/m.799
  • „The Reception of Zarlino’s Theory of Music-Word Relations in Central Europe”, w: Musico perfetto, Gioseffo Zarlino. His time, his work, his influence, red. Jonathan Pradella, Venezia, Edizioni Fondazione Levi, 2022 (Antiquae Musicae Libri, 3), ss. 391-407, https://www.fondazionelevi.it/editoria/musico-perfetto-gioseffo-zarlino/
  • Wstęp, w: Friedrich Wilhelm Marpurg: Abhandlung von der Fuge, t. I-II, tłum. Barbara Świderska, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Warszawa 2022, https://musictreatises.nifc.pl/pl/artykuly-wprowadzajace/16-friedrich-wilhelm-marpurg-abhandlung-von-der-fuge-wstep-do-przekladu-polskiego
  • [rec.] Marek Nahajowski: Od Printza do Forkela. Wizje dziejów muzyki europejskiej w historiografii XVIII wieku, Łódź 2019 Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, ss. 439, „Muzyka” 67: 2022, nr 4, ss. 172-181


Redakcje naukowe

  • Friedrich Wilhelm Marpurg: Abhandlung von der Fuge, t. I-II, tłum. Barbara Świderska, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Warszawa 2022, https://musictreatises.nifc.pl/pl/traktaty/27-abhandlung-von-der-fuge-t-iii


Hasła encyklopedyczne

  • Encyklopedia Muzyczna PWM: m.in. Scheibe Johann Adolf, Sorge Georg Andreas, Schiller Johann Friedrich, Schulz Johann Abraham Peter, Sulzer Johann Georg, Türk Daniel Gottlob, Vogler Georg Joseph, Walther Johann Gottfried, Wackenroder Wilhelm Heinrich, Wolff Hellmuth Christian.
  • Anton Bruckner-Lexikon online: „Breslau (Wrocław)“, http://www.bruckner-online.at/ABLO_d1e7323 i „Polen (Rezeption)“, http://www.bruckner-online.at/ABLO_d1e8085b


 


 
 

wróć
Stopka adres

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, ul. Długa 26/28, skr. poczt. 994, 00-950 Warszawa, tel. (22) 50 48 200, fax (22) 831 31 49, e-mail: sekretariatispan@gmail.com, NIP 525-000-85-48, REGON 000325794, konto w płatnościach krajowych BANK  BGK 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001, konto dla wpłat z zagranicy BANK BGK IBAN PL 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001 SWIFT GOSKPLPW

Polska Akademia Nauk Komitet Nauk o Sztuce PAN Europeana Connect Europeana
© 2025 Instytut Sztuki PAN
Nota Prawna Impressum
Projekt i wykonanie Kompan.pl