logo
EN EN PL PL Zaloguj się
Wyszukiwarka PL
Wyszukiwanie zaawansowane
O nas   Działalność badawcza   Wydawnictwa   Doktoranci   Studia podyplomowe   Biblioteka   Zbiory   CADIS   Dariah
O instytucie Sztuki PAN
  • O Instytucie Sztuki PAN  
    • 65 lat Instytutu Sztuki
    • Historia IS PAN
    • Historia siedziby IS PAN
  • Dyrekcja Instytutu Sztuki PAN
  • Pracownicy Instytutu Sztuki PAN
  • Biogramy pracowników naukowych
  • Statut Instytutu Sztuki PAN
  • Regulaminy
  • Informacje wewnętrzne
  • RODO
  • Deklaracja dostępności
  • Logotyp IS PAN
dr Tomasz Szerszeń

Zakład Filmoznawstwa, Sztuk Audiowizualnych i Antropologii Kultury
Pracownia Antropologii Kultury i Sztuk Audiowizualnych
„
Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” – redaktor

 

Telefon: +48 (22) 50 48 243
E-mail: t.szerszen@op.pl

 

Absolwent Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na UW i Fotografii w PWSFTviT w Łodzi. Doktor nauk humanistycznych na podstawie rozprawy doktorskiej obronionej pod kierunkiem prof. dra hab. Wiesława Juszczaka (2012). Członek redakcji kwartalników „Konteksty” i „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”; adiunkt w Zakładzie Filmoznawstwa, Sztuk Audiowizualnych i Antropologii Kultury IS PAN. Pracę badawczą łączy z praktyką artystyczną: jego projekty artystyczne były pokazywane m.in. w Muzeum Sztuki w Łodzi, Fundacji Archeologia Fotografii i Galerii Asymetria w Warszawie, Nowym Teatrze w Warszawie, Muzeum Mickiewicza w Stambule, Galerii Wymiany w Łodzi, a także na Paris Photo w Paryżu.

Zakres badań:

  • antropologia wizualności, teoria i historia fotografii
  • historia awangard artystycznych (ze szczególnym uwzględnieniem surrealizmu)
  • perspektywa antropologiczna w badaniach nad sztuką współczesną
  • antropologia miasta
  • teoria postkolonialna i nowoczesny/ponowoczesny dyskurs podróży

 

Wybrane publikacje

Monografia:

  • Podróżnicy bez mapy i paszportu. Michel Leiris i „Documents”, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2015

Redaktor książek:

  • Neorealism in Polish Photography 1950-1970, ed. Tomasz Szerszeń, Rafał Lewandowski, Fundacja Asymetria, Warsaw 2015 (książka w wersji polskiej i angielskiej)

Teksty w publikacjach zbiorowych:

  • Shreds of the World and an Impossible Film. Passageways, in: Neorealism in Polish Photography 1950-1970, ed. Tomasz Szerszeń, Rafał Lewandowski, Fundacja Asymetria, Warsaw 2015
  • Muzeum o rozwidlających się ścieżkach, w: Muzeum Sztuki. Monografia 2, red. D. Muzyczuk, J. Suchan, M. Ziółkowska, Muzeum Sztuki, Łódź 2015
  • Widmowe domy i podróże donikąd, w: Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria, red. D. Czaja, wyd. Czarne, Wołowiec 2013
  • Melancholie Zidane'a, w: Futbol w świecie sztuki, red. J. Ciechowicz, W. Moska, Uniwersytet Gdański, Gdańsk 2012
  • Wstęp, w: Nicolas Grospierre / Tadeusz Sumiński, Zdjęcie, które rośnie, Fundacja Archeologia Fotografii, Warszawa 2011
  • Powinowactwa z wyboru, w: Przekleństwa wyobraźni, red. K. Bujnowicz, M. Ujma, Bunkier Sztuki, Kraków 2010


Wybrane teksty i rozprawy w czasopismach:

  • Widmologie Yervanta Gianikiana i Angeli Ricci Lucchi, "Konteksty" nr 1-2/2015
  • Szyby Afryki, “Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”, nr 7 (2014)
  • (Gare) Austerlitz, „Konteksty” 3-4/2014
  • Antropology as a Mask, Costume, Metaphore: The Case of Michel Leiris and Roger Caillois, „Konteksty”, 2014, Special Issue: “Anthropology between Science and Art”
  • Phantom Houses and Voyages to Nowhere, „Konteksty”, 2014, Special Issue: “Anthropology between Science and Art”
  • Album zdjęć. Album, “Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”, nr 7 (2014)
  • Artystka na wojnie, “Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”, nr 4 (2013)
  • Filmowy pomnik i archiwum jako autobiografia, “Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”, nr 3 (2013)
  • Genex: historia pewnego nie-miejsca, „Konteksty”, nr 2/2013
  • Maradona: święta historia, „Konteksty”, nr 3-4/2012
  • „Documents”, czyli maszyna do deklasyfikacji, „Konteksty”, nr 1-2/2012
  • Aby Warburg, nasz bliźni, „Konteksty”, nr 2-3/2011
  • Szkolny kajet, sypialnia i nieobecna Afryka, „Literatura na Świecie” nr 5-6/2010
  • Cóż nam po ruinach modernizmu? Z Woli do Hotelu Palenque – i z powrotem, „Konteksty”, nr 2-3/2010
  • Sacrum i polityka. Kolegium Socjologiczne 1937-39, „Res Publica Nowa”, nr 6 (2009)
  • Miasta Waltera Benjamina, „Konteksty”, nr 3-4/2008
  • Michel Leiris, instrukcja obsługi, „Konteksty”, nr 3-4/2007
  • „Documents” 1929-30, „Konteksty”, nr 3-4/2007
  • Wypukłe lustra i Ameryka z tektury: fotografie Lee Friedlandera, „Kwartalnik Filmowy”, nr 54-55 (2006)
  • Warszawa zniszczona, Paris n’existe plus: obrazy miasta w ruinie, „Konteksty”, nr 4/2005
  • Ślady Afryki. O dzienniku afrykańskim Michela Leirisa, „Konteksty”, nr 3-4/2004


Udział w projektach badawczych:

  • Świat jako archiwum – krytyczne modele historyczności: literatura, sztuka, teoria (NPRH 21H 11 0011 80; Instytut Badań Literackich PAN, kierownik: dr Katarzyna Bojarska, 2012-2014). Efektem projektu jest dwujęzyczne pismo „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”


Redaktor numerów monograficznych:

  • Redaktor prowadzący (ze Zbigniewem Benedyktowiczem i Dariuszem Czają) numeru 'W. G. Sebald. Antropologia. Literatura. Fotografia', „Konteksty”, nr 3-4/2014
  • Redaktor prowadzący numeru 'Postkolonialne archiwa obrazów', „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”, nr 7 (2014)
  • Redaktor prowadzący (ze Zbigniewem Benedyktowiczem i Dariuszem Czają) numeru 'Kultura futbolu', “Konteksty”, nr 3-4/2012
  • Redaktor prowadzący numeru 'Aby Warburg. Antropologia i historia sztuki', “Konteksty”, nr 2-3/2011
  • Redaktor prowadzący (z Dariuszem Czają) numeru 'Michel Leiris', “Konteksty”, nr 3-4/2007
wróć
Stopka adres

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, ul. Długa 26/28, skr. poczt. 994, 00-950 Warszawa, tel. (22) 50 48 200, fax (22) 831 31 49, e-mail: sekretariatispan@gmail.com, NIP 525-000-85-48, REGON 000325794, konto w płatnościach krajowych BANK  BGK 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001, konto dla wpłat z zagranicy BANK BGK IBAN PL 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001 SWIFT GOSKPLPW

Polska Akademia Nauk Komitet Nauk o Sztuce PAN Europeana Connect Europeana
© 2025 Instytut Sztuki PAN
Nota Prawna Impressum
Projekt i wykonanie Kompan.pl