logo
EN EN PL PL Zaloguj się
Wyszukiwarka PL
Wyszukiwanie zaawansowane
O nas   Działalność badawcza   Wydawnictwa   Doktoranci   Studia podyplomowe   Biblioteka   Zbiory   CADIS   Dariah
O instytucie Sztuki PAN
  • O Instytucie Sztuki PAN  
    • 65 lat Instytutu Sztuki
    • Historia IS PAN
    • Historia siedziby IS PAN
  • Dyrekcja Instytutu Sztuki PAN
  • Pracownicy Instytutu Sztuki PAN
  • Biogramy pracowników naukowych
  • Statut Instytutu Sztuki PAN
  • Regulaminy
  • Informacje wewnętrzne
  • RODO
  • Deklaracja dostępności
  • Logotyp IS PAN
mgr Klaudia Rachubińska

Zakład Filmoznawstwa, Sztuk Audiowizualnych i Antropologii Kultury / Department of Film Studies, Audiovisual Arts and Anthropology of Culture
Pracownia Filmoznawstwa / Film Studies Section
„Kwartalnik Filmowy” –
redaktorka / editor

Telefon: +48 (22) 50 48 234
E-mail: klaudia.rachubinska@ispan.pl

 ORCID iD iconhttps://orcid.org/0000-0002-8240-0643

Nota biograficzna   Biographical note
Badaczka filmu i kultury wizualnej, absolwentka Wydziału Psychologii oraz Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Obecnie zatrudniona w Zakładzie Filmoznawstwa, Sztuk Audiowizualnych i Antropologii Kultury Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Członkini Zespołu ds. Równości Płci. W latach 2012-2017 uczestniczka studiów doktoranckich na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 2018-2021 sekretarz redakcji internetowego czasopisma naukowego „Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu”. Od 2022 r. redaktorka „Kwartalnika Filmowego”. Członkini Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami oraz Polskiego Towarzystwa Genderowego. Członkini kolektywu badawczo-artystycznego Grupa ETC. Laureatka XXIII Konkursu o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka. Publikowała w „Kwartalniku Filmowym”, „Kulturze Popularnej”, „Ekranach”, „Dialogu”, „Glissandzie”, „Dwutygodniku”, „Krytyce Politycznej” oraz w tomach zbiorowych. Pracuje nad rozprawą doktorską poświęconą wizerunkom kobiet w muzyce rozrywkowej.   Film and visual culture scholar, graduate of the Faculty of Psychology and the Faculty of Polish Studies, University of Warsaw. Currently afiliated with the Department of Film Studies, Audiovisual Arts and Anthropology of Culture at the Institute of Art, Polish Academy of Sciences. Member of the Gender Equality Committee. Participant of the doctoral studies at the Faculty of Polish Studies at the University of Warsaw (2012-2017). Former managing editor of the Polish film quarterly Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu (2018-2021). Editor of the academic film journal Kwartalnik Filmowy (since 2022). Member of the Polish Society for Film and Media Studies and the Polish Gender Society. Member of the research and art collective Grupa ETC. Winner of the Grand Prix of the XXIII Krzysztof Mętrak Competition for young film critics. Published in: Kwartalnik Filmowy, Kultura Popularna, Ekrany, Dialog, Glissando, Dwutygodnik, Krytyka Polityczna and in edited volumes. She currently works on her PhD thesis on the images of women in popular music.
Zakres badań   Fields of research
  • gender w kulturze audiowizualnej
  • film w perspektywie teorii queer
  • (wielo)zmysłowe oddziaływanie formy filmowej
 
  • gender in audiovisual culture
  • film in the perspective of queer theory
  • the (multi)sensuous effectiveness of the film form

 
WYBRANE PUBLIKACJE / SELECTED PUBLICATIONS

Artykuły w czasopismach i tomach zbiorowych / Articles in journals and edited volumes

  • No Time, Make, or Reason: The Affective Forms of Portishead’s „Only You” Music Video, „Kwartalnik Filmowy” 2023, nr 123.
  • Queerbaiting nie istnieje, „Ekrany” 2022, nr 3 (63).
  • Feminatywy. O kobietach koreańskiego kina, „Ekrany” 2021, nr 3 (59).
  • Dźwiękowy wihajster, czyli po pierwsze nie szkodzić, „Glissando” 2019, nr 36.
  • Nawet beksy mogą być bohaterkami. O emancypacyjnym potencjale „Czarodziejki z Księżyca”, [w:] Chińskie bajki. Fandom mangi i anime w Polsce, red. Dariusz Brzostek, Aldona Kobus, Katarzyna Marak, Miłosz Markocki, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2019.
  • Who’s that Girl? Authenticity and Artifice in the Work of Amanda Palmer and St. Vincent, [w:] Populärkultur – Geschlecht – Handlungsräume. Kultur-, medien- und sozialwissenschaftliche Beiträge, red. Christoph Behrens, Gabriele Linke, Kristina Mühlbach, Heike Trappe, LIT Verlag, Münster 2018.
  • „Zespołów rockowych nikt nie pyta, czy są pastiszem lat 70.” Super Girl & Romantic Boys vs nostalgia i retromania [współautorzy: Natalia Grądzka, Antoni Michnik], [w:] Pomiędzy retro a retromanią, red. Małgorzata Major, Patrycja Włodek, Katedra Wydawnictwo Naukowe, Gdańsk 2018.
  • „Trylogia Cornetto”: Trzy smaki nowej kinofilii, [w:] Nowa Kinofilia: przestrzenie i afekty, red. Karolina Kosińska, Paulina Kwiatkowska, Fundacja MAMMAL, Warszawa 2018.
  • I’d like to meet you in a timeless, placeless place: kobiecość i przestrzeń oczami Luce Irigaray i Suzanne Vegi, „Kultura Popularna” 2017, nr 3 (53).
  • Violetta Villas. Przewodnik w krótkich hasłach [współautor: Marcin Bogucki], „Dialog” 2017, nr 2 (723).
  • Youth Under Construction: The Generational Shifts in Popular Music Journalism in Poland of the 1980s [współautor: Xawery Stańczyk], [w:] Popular Music in Eastern Europe. Breaking the Cold War Paradigm, red. Ewa Mazierska, Palgrave Macmillan UK, London 2016.
  • Świątynie sztuki, katedry kultury. Refleksje o architekturze z ludzką twarzą, [w:] Sztuka w kinie dokumentalnym, red. Paulina Kwiatkowska, Matylda Szewczyk, Fundacja MAMMAL, Warszawa 2016.
  • Czy sztuka zbawi świat i inne naiwne pytania o skuteczność działalności artystycznej, [w:] Teatr jest walką, red. Katarzyna Kapralska, Paweł Sztarbowski, Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera, Warszawa 2015.
  • Fluxfilm: między definicjami, [w:] Narracje – estetyki – geografie. Fluxus w trzech aktach, red. Antoni Michnik, Klaudia Rachubińska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2014.
  • Fluxus a kąpiel. Trzy ścieżki do absolutu dla początkujących, [w:] Narracje – estetyki – geografie. Fluxus w trzech aktach, red. Antoni Michnik, Klaudia Rachubińska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2014.
  • Gender w muzyce: maski i maskarady, [w:] Gender. Przewodnik Krytyki Politycznej, opracowanie zbiorowe, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2014.
  • „COUM guarantee disappointment”. O muzyce, manifestach, miłości i rozczarowaniu, „Glissando” 2014, nr 25.
  • Maszyna do nadawania autentyczności. Perypetie polskiej muzyki popularnej w latach 80. [współautorzy: Natalia Grądzka, Antoni Michnik, Mateusz Migut, Xawery Stańczyk], „Kultura Popularna” 2014, nr 2 (40).
  • You’re one of me? Ciało jako nośnik tożsamości w filmach Davida Cronenberga, „Kwartalnik Filmowy” 2013, nr 83-84.
  • Nieludzkie, arcyludzkie. Wnętrze ciała w twórczości Davida Cronenberga, „Kwartalnik Filmowy” 2012, nr 79.

Redakcja tomów zbiorowych / Edited volumes

  • Narracje – estetyki – geografie. Fluxus w trzech aktach, red. Antoni Michnik, Klaudia Rachubińska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2014.
  • Bądźmy realistami, żądajmy niemożliwego. Utopie i fantazje w modzie i dizajnie, red. Justyna Jaworska, Klaudia Rachubińska, Agata Zborowska, Instytut Kultury Polskiej UW, Warszawa 2014.

Przekłady / Translations

  • Sebastian Jagielski, But Indeed, I Will Be Immoral. Stars in Polish Communist Cinema, „Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu” 2019, nr 5 (przekład na język angielski).
  • Corina Kühn, Stanie, chowanie, czekanie, bieganie. Prakseologiczne podejście do prac Jiříego Kovandy, [w:] Awangarda/Underground. Idee, historie, praktyki w kulturze polskiej i czeskiej, red. Agnieszka Karpowicz, Weronika Parfianowicz, Xawery Stańczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018 (przekład z języka angielskiego).

Recenzje książek / Book reviews

  • Ministerstwo Dziwnych Dźwięków, „Krytyka Polityczna” 3.03.2013 [recenzja książki Studio Eksperyment | Zbiór tekstów | Leksykon, Fundacja Bęc Zmiana 2012].
wróć
Stopka adres

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, ul. Długa 26/28, skr. poczt. 994, 00-950 Warszawa, tel. (22) 50 48 200, fax (22) 831 31 49, e-mail: sekretariatispan@gmail.com, NIP 525-000-85-48, REGON 000325794, konto w płatnościach krajowych BANK  BGK 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001, konto dla wpłat z zagranicy BANK BGK IBAN PL 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001 SWIFT GOSKPLPW

Polska Akademia Nauk Komitet Nauk o Sztuce PAN Europeana Connect Europeana
© 2025 Instytut Sztuki PAN
Nota Prawna Impressum
Projekt i wykonanie Kompan.pl