logo
EN EN PL PL Zaloguj się
Wyszukiwarka PL
Wyszukiwanie zaawansowane
O nas   Działalność badawcza   Wydawnictwa   Doktoranci   Studia podyplomowe   Biblioteka   Zbiory   CADIS   Dariah
O instytucie Sztuki PAN
  • O Instytucie Sztuki PAN  
    • 65 lat Instytutu Sztuki
    • Historia IS PAN
    • Historia siedziby IS PAN
  • Dyrekcja Instytutu Sztuki PAN
  • Pracownicy Instytutu Sztuki PAN
  • Biogramy pracowników naukowych
  • Statut Instytutu Sztuki PAN
  • Regulaminy
  • Informacje wewnętrzne
  • RODO
  • Deklaracja dostępności
  • Logotyp IS PAN
dr hab. Aleksandra Bernatowicz, prof. IS PAN

Zakład Historii Sztuk Plastycznych, Pracownia Słownika Artystów Polskich

Kierownik Pracowni

Telefon: +48 (22) 50 48 233
E-mail: aleksandra.bernatowicz@ispan.pl

Wykształcenie:

  • 2017 – habilitacja w Instytucie Sztuki PAN
  • 2005 - doktorat
  • 2000 - stypendium naukowe rządu francuskiego w Institut national d'histoire de l'art w Paryżu
  • 1984 - dyplom z historii sztuki na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu

Praca zawodowa:

  • 1984 - 86 Muzeum Narodowe w Warszawie
  • od 1987 - pracuje w redakcji Słownika artystów polskich i obcych w Polsce działających w Instytucie Sztuki PAN (autorka ok. 300 artykułów biograficznych i biogramów artystów działających w 2 połowie XVIII wieku)
  • od 1997 - współpracuje z redakcją Allgemeines Künstler-Lexikon, wyd. K.G. Saur  i De Gruyter Verlag (autorka ok. 40 biogramów artystów polskich lub działających na terenie Rzeczypospolitej w XVIII w.)

Zakres badań

  • Malarstwo (ze szczególnym uwzględnieniem  dekoracyjnego) 2 połowy XVIII i XIX w.
  • Społeczny i narodowy kontekst funkcjonowania malarzy w epoce stanisławowskiej i pocz. XIX w.
  • Popularyzacja sztuki

Inne

  • Wystąpienia na konferencjach naukowych w kraju i  za granicą  – Paryż (2006),  Loveno di Menaggio, Włochy, Como (2008);
  • wyjazdy badawcze  – Winnica na Ukrainie: inwentaryzacja 968 rysunków J.P. Norblina i A Orłowskiego z tzw. Albumu Winnickiego (2000 i 2001),  Paryż (2000),  Rzym  (2009);
  • udział w pracach komisji konserwatorskiej sprawującej nadzór nad restauracją XVIII-wiecznych polichromii w  pałacu w Natolinie (2006-2008); udział w dwóch projektach zespołowych  – "Vincenzo Brenna: il tema dell’Antico" (autorka opracowania na temat malarskich dekoracji ściennych Brenny i jego kręgu w Polsce), Archivio del Moderno w Mendrisio (2009);
  • udział w projekcie Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających. Malarze, rzeźbiarze, graficy ( t. 10), w ramach  Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki (zrealizowany 2016)
  • prowadzenie (w latach 2018-22) grantu Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki przyznanym przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego na publikację Słownika artystów polskich i obcych w Polsce działających. Malarze, rzeźbiarze, graficy (t.11)

Wybór publikacji

Książki

  • Sekrety wielkich mistrzów sztuki, Warszawa 1997 (książka nagrodzona w konkursie "Dziecięcy Bestseller Roku" w kategorii książek edukacyjnych)
  • Niepodobne do rzeczywistości. Malowana groteska w dekoracji rezydencji Warszawy i Mazowsza (1777-1820), Warszawa 2006 (autorka otrzymała nagrodę naukową w dziedzinie historii sztuki Wydziału I Nauk Społecznych PAN w 2007 roku)
  • Malarze w Warszawie czasów Stanisława Augusta. Status-Aspiracje-Twórczość, Warszawa 2016 (autorka otrzymała nagrodę w konkursie im. Hanny Szwankowskiej Varsaviana 2016-2017).

Artykuły

  • Martwa natura "stołowa" ze zbiorów poznańskich, "Studia Muzealne" 16: 1992, s. 43-74
  • Jean Pillement na dworze Stanisława Augusta a schyłek rokoka w dekoracji wnętrz, "Ikonotheka" 14: 2000, s. 49-68
  • Antonio Tavelli i dekoracja ścienna groty pałacowej w Jabłonnie, [w:] Arx felicitatis. Księga ku czci Profesora Andrzeja Rottermunda w sześćdziesiątą rocznicę urodzin od przyjaciół, kolegów, współpracowników, Warszawa 2001, s. 273-278
  • Dobrzyca-Błędów-Mała Wieś. Dekoracje "Jego Mości Pana Malarza" Roberta Stankiewicza, "Biuletyn Historii Sztuki" 66: 2004 nr 1-2, s. 61-79
  • Groteska a symbolika królewskiego panowania. Dekoracja Pokoju Stołowego w łazienkowskim Białym Domu, "Rocznik Historii Sztuki" 29: 2004, s. 183-202
  • "Herkulanum i Pompeje do wszystkiego dawały wzory i modele". O kilku neopompejańskich dekoracjach w Polsce, w: Polska i Europa w dobie nowożytnej/Modern Europe-New Word, New Civilisation? Księga pamiątkowa dedykowana Prof. Juliuszowi A. Chrościckiemu, Warszawa 2009, s. 241-249
  • Francuskie wzory w środowisku warszawskim. Dekoracja plafonu w rezydencji Wielopolskich w Oborach, [w:] Kultura artystyczna Warszawy XVII-XXI w. Studia pod red. Z. Michalczyka, A. Pieńkosa i M. Wardzyńskiego, Warszawa 2010, s. 87-96
  • "Malowanie poetyczne". Fêtes galantes Jana Piotra Norblina i ich kulturowy kontekst, [w:] Francusko-polskie relacje artystyczne w epoce nowożytnej, red. A. Pieńkos, A. Rosales Rodriguez, Warszawa 2010, s. 133-138
  • Pompeiana. Dekoracje pałaców w Sterdyni i w Korczewie, "Biuletyn Historii Sztuki" 74: 2012 nr 2, s. 189-208
  • Portret czasów rewolucji, "Biuletyn Historii Sztuki" 74: 2012 nr 3-4, s. 601-619
  •  Mieszkanie dla malarza Mateusza Tokarskiego, "Kronika Zamkowa", nr 1-2/65-66, 2013, s. 75-82
  • Mateusz Tokarski. Z dziejów kariery malarza nadwornego, "Biuletyn Historii Sztuki", 75: 2013 nr 4, s. 775-792
  • Obrazy, kopersztychy, rysunki. Wyposażenie domu  malarza królewskiego Jana Bogumiła Plerscha, "Kronika Zamkowa. Roczniki", seria nowa 1(67) 2014, właśc. 2015, s. 201-241
  • Piękno niespełnione. Idea mauzoleum Poniatowskich w warszawskich  Łazienkach, "Architecturae et Artibus", t. 8, 2016 nr 4, s.5-13
  • Salvatore Tonci i polskie wątki, w:  Initium sapientiae humilitas. Studia ofiarowane Profesorowi Jakubowi Pokorze z okazji 70. urodzin, Warszawa 2015,  s. 364-373
  • Etnopejzaże artystów związanych z Nieborowem, w: Nieborów i Arkadia – 70 lat Muzeum. Księga pamiątkowa, wstęp Agnieszka Morawińska, Muzeum w Nieborowie i Arkadii 2015, s.36-44
  • Malarze Stanisława Augusta i nowe zjawiska artystyczne, w: Sztuka polska. T.5: Późny barok, rokoko, klasycyzm (XVIII w.), wyd. Arkady, Warszawa 2016 (właśc. 2015), s. 481-525
  • Miraże malarskich arcydzieł. O kopiach obrazów na dworze Stanisława Augusta, w: Velis Quod Possis. Studia z historii sztuki ofiarowane Profesorowi Janowi Ostrowskiemu, red. Andrzej Betlej, Katarzyna Brzezina-Scheuerer, Agata Dworzak, Marcin Fabiański, Piotr Krasny, Michał Kurzej, Rafał Nestorow, Kraków 2016,  s. 321-325.
  • Les rudiments classiques de l’éducation des peintres à la cour de Stanislas Auguste, [w:] Roma e Varsavia. Tradizione classica e educazione artistica nell’età  dei lumi e oltre. Atti del convegno internazionale, Varsavia 9-12 ottobre 2017, a cura di Jerzy Miziołek, in collaborazione con Hubert Kowalski,  Roma 2019, s. 139-155
  • Oferta dla króla. Album z rycinami Josepha Wahla, "Biuletyn Historii Sztuki" 81: 2019 nr 2, s. 221-251
  • Eseje: Włoch w Grodzisku. Zapomniany malarz Filippo Castaldi i jego obrazy w kościele Św. Anny; Dwór w Grodzisku Mazowieckim (Jordanowicach) i malowidła królewskiego artysty Jana Bogumiła Plerscha;  Książę prymas w Jabłonnie. Malowana grota Antonia Tavellego i pejzaże Szymona Mańkowskiego, oraz Wezuwiusz i groteska na Mazowszu. Dekoracje malarskie pałacu w Małej Wsi, [w:] Poza Warszawą. II. Arcydzieła plastyki XIX i XX w. w świątyniach, rezydencjach i przestrzeni publicznej Mazowsza, pod red. Andrzeja Pieńkosa, Warszawa 2019
     
wróć
Stopka adres

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, ul. Długa 26/28, skr. poczt. 994, 00-950 Warszawa, tel. (22) 50 48 200, fax (22) 831 31 49, e-mail: sekretariatispan@gmail.com, NIP 525-000-85-48, REGON 000325794, konto w płatnościach krajowych BANK  BGK 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001, konto dla wpłat z zagranicy BANK BGK IBAN PL 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001 SWIFT GOSKPLPW

Polska Akademia Nauk Komitet Nauk o Sztuce PAN Europeana Connect Europeana
© 2025 Instytut Sztuki PAN
Nota Prawna Impressum
Projekt i wykonanie Kompan.pl