logo
EN EN PL PL Zaloguj się
Wyszukiwarka PL
Wyszukiwanie zaawansowane
O nas   Działalność badawcza   Wydawnictwa   Doktoranci   Studia podyplomowe   Biblioteka   Zbiory   CADIS   Dariah
O instytucie Sztuki PAN
  • O Instytucie Sztuki PAN  
    • 65 lat Instytutu Sztuki
    • Historia IS PAN
    • Historia siedziby IS PAN
  • Dyrekcja Instytutu Sztuki PAN
  • Pracownicy Instytutu Sztuki PAN
  • Biogramy pracowników naukowych
  • Statut Instytutu Sztuki PAN
  • Regulaminy
  • Informacje wewnętrzne
  • RODO
  • Deklaracja dostępności
  • Logotyp IS PAN
dr hab. Ewa Partyga, prof. IS PAN

 

Zakład Historii i Teorii Teatru - associate professor


Telefon: +48 (22) 50 48 227
E-mail: ewa.partyga[at]ispan.pl

ORCID iD iconhttps://orcid.org/0000-0001-7929-2875
Nota biograficzna   Biographical note
Absolwentka UJ (teatrologia) oraz Uniwersytetu w Bergen (cand. phil. - literatura porównawcza, historia sztuki, pedagogika). Doktorat w zakresie nauk humanistycznych, specjalność - teatrologia (UJ; promotor: prof. dr hab. Ewa Miodońska-Brookes). Habilitacja w zakresie nauk o sztuce w Instytucie Sztuki PAN. W Zakładzie Historii i Teorii Teatru pracuje od 2006. Jest wiceprzewodniczącą Rady Naukowej IS PAN (od 2023) oraz członkinią-specjalistką Komitetu Nauk o Sztuce (2020-2023). Wykłada w Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie  (w poprzednich latach prowadziła wykłady na Uniwersytecie Jagiellońskim,  UKSW i Uniwersytecie SWPS). Zajmuje się również tłumaczeniem dramatów z języka angielskiego i norweskiego. Laureatka Nagrody Polskiej Sekcji ITI 2018 za książkę Ibsenowskie konstelacje. Ćwiczenia w patrzeniu i czytaniu. Była przewodniczącą Rady Szkoły Doktorskiej Anthropos IPAN (2019-2023). W latach 2010-2018 była redaktorką naukową serii Studia Komparatystyczne Instytutu Sztuki PAN.Teatr. Sztuka. Kultura, a latach 2020-2023 - redaktorką naczelną "Pamiętnika Teatralnego".   A graduate of the Jagiellonian University (M.A. in theatre studies) and the University of Bergen (cand. phil. - comparative literature, art history, and pedagogy), she holds a doctoral degree in the humanities from the Jagiellonian University and a habilitation degree from the Institute of Art, Polish Academy of Sciences. Deputy Chair of the Academic Board of the Institute of Art. An expert member of Komitet Nauk o Sztuce PAN [the Sciences on Arts Committee of the Polish Academy of Sciences] (2020–2023).  She lectures at the Aleksander Zelwerowicz Theatre Academy in Warsaw. She also translates dramas from English and Norwegian. A laureate of the ITI (Polish Section) Award of 2018 for Ibsenowskie konstelacje. Ćwiczenia w patrzeniu i czytaniu [Ibsen in Constellations]. In 2019-2023, she served as the President of the Anthropos Doctoral School Board. She also served as the co-editor of the series Studia Komparatystyczne Instytutu Sztuki PAN. Teatr. Sztuka. Kultura [Comparative Studies of the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences. Theatre. Art. Culture] (2010-2018), and as the Editor-in-Chief of Pamiętnik Teatralny (2020-2023).
Zakres badań   Field of research
  • kulturowa historia dramatu i teatru w perspektywie współczesnej komparatystyki (zwłaszcza XIX-XXI w.)
  • dramat i teatr skandynawski, ze szczególnym uwzględnieniem dramatu i teatru norweskiego
 
  • cultural history of drama and theatre in comparative perspective (focusing on 19th-21st centuries)
  • Scandinavian drama and theatre, with an emphasis on Norwegian drama and theatre

 

Projekty badawcze / Research grants

  • Teatr publiczny. Przedstawienia [2012-2016] Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego
  • "Znak przeciw znakowi". Monografia późnej twórczości dramatycznej Henrika Ibsena [2014-2017] NCN Opus 6 (2013/11/B/HS2/02494).

 WYBRANE PUBLIKACJE / SELECTED PUBLICATIONS

Niektóre teksty można pobrać na stronie: ispan.academia.edu/EwaPartyga

Książki autorskie

  • Ibsenowskie konstelacje. Ćwiczenia w patrzeniu i czytaniu, Warszawa 2016 [Nagroda Polskiej Sekcji ITI 2018}
  • Wiek XIX. Przedstawienia, Warszawa 2016 [w serii: Teatr publiczny 1765-2015. Przedstawienia]
  • Chór dramatyczny w poszukiwaniu tożsamości teatralnej, Kraków 2004
     

Redakcja naukowa monografii zbiorowych

  • "Światła na wszystkie strony". Prace ofiarowane Profesor Lidii Kuchtównie [z Joanną Stacewicz-Podlipską], Warszawa 2019
  • Film wobec teatru. Teatr wobec filmu [z Grzegorzem Nadgrodkiewiczem], Warszawa 2015  [szósty tom serii Studia Komparatystyczne Instytutu Sztuki PAN. Teatr. Sztuka. Kultura]
  • Nihilizm i nowoczesność [z Michałem Januszkiewiczem], Warszawa 2012 [piąty tom serii Studia Komparatystyczne Instytutu Sztuki PAN. Teatr. Sztuka. Kultura]
  • Perspektywa (post)kolonialna w kulturze [z Joanną M. Sosnowską i Tadeuszem Zadrożnym], Warszawa 2012 [czwarty tom serii Studia Komparatystyczne Instytutu Sztuki PAN. Teatr. Sztuka. Kultura]
  • Życie Księgi. Biblia a dramat i teatr współczesny [z Marią Prussak], Warszawa 2010 [pierwszy tom serii Studia Komparatystyczne Instytutu Sztuki PAN. Teatr. Sztuka. Kultura]
  • Niebezpieczne związki? Dramat - teatr - kultura popularna [z Piotrem Morawskim], Warszawa 2010 [drugi tom serii Studia komparatystyczne Instytutu Sztuki PAN. Teatr. Sztuka. Kultura]
  • Ibsen czytany. Ibsen oglądany [z Lechem Sokołem], Warszawa 2008
     

Artykuły i rozprawy

 

  • Polski Fosse teatralny, "Didaskalia.Gazeta Teatralna" 178 (2023), https://didaskalia.pl/pl/artykul/polski-fosse-teatralny [OA]
  • Muzyka sceniczna Edvarda Griega do "Peera Gynta" w perspektywie historycznoteatralnej, "Muzyka" 2023 nr 4, s. 53-74, https://doi.org/10.36744/m.2444 [OA}
  • Od pieśni Anitry do taranteli. Rekontekstualizacja jako metoda twórcza, "Konteksty. Polska Sztuka Ludowa" 340 (2023 nr 1-2), s. 432-440, https://doi.org/10.36744/k.1672 [OA]
  • “Ibsen! Oh, let us not invoke this name in vain!” Brzozowski’s Ibsen Not-quite-read, [in:] Stanislaw Brzozowski and the Migration of Ideas. Transnational Perspectives on the Intellectual Field in Twentieth-Century Poland and Beyond, ed. by Jens Herlth, Edward M. Swiderski, Bielefeld: transcript Verlag 2019, p. 39-56;  https://doi.org/10.14361/9783839446416-003 [OA]
  • Empatyczny uniwersalizm, czyli Ibsen i Tagore, [w:] "Gangliony pękają mi od niewyrażalnych myśli". Prace ofiarowane Profesorowi Lechowi Sokołowi, red. M. Hasiuk, A. Winch, Warszawa 2019, s. 401-408
  • Florencki Rosmersholm Duse i Craiga, [w:] "Światła na wszystkie strony". Prace ofiarowane Profesor Lidii Kuchtównie, red. J. Stacewicz-Podlipska, E. Partyga, Warszawa 2019, s. 85-94
  • Między estetyką a polityką. Ibsen w operze yue, "Konteksty. Polska Sztuka Ludowa" 323 (2018 nr 4), s. 369-379
  • A Second Polish Nora. Gabriela Zapolska in Search of Her Own Ibsen, "Ibsen Studies" vol. 18, no. 1 (2018 nr 1),  s. 61-109;  https://doi.org/10.1080/15021866.2018.1475280
  • Barba i Bjørneboe. Listy pełne marzeń, "Pamiętnik Teatralny" 2017 z. 1-2, s. 5-10,  https://doi.org/10.36744/pt.1193  [OA]
  • "Adrianna Lecouvrer". Warszawski debiut Modrzejewskiej, [w:] encyklopediateatru.pl
  • Metateatralne finały Ibsena, "Pamiętnik Teatralny" 2016 z. 3, s. 117-134, https://doi.org/10.36744/pt.2104 [OA]
  • Ibsen Pawlikowskiego?, [w:] Tadeusz Pawlikowski. W stulecie śmierci, red. D. Kosiński, Kraków 2016
  • "Fruen fra havet" (Oblubienica morza) Henrika Ibsena, [w:] Wanda Siemaszkowa i jej teatr, pod red. nauk. J. Puzyny-Chojki i A. Jamrozek-Sowy, Rzeszów 2015
  • "Banici" Victora Sjöströma, [w:] Od Ibsena do Aho. Filmowe adaptacje literatury skandynawskiej, red. L. Sokół, T. Szczepański, Gdańsk 2015
  • Interkulturowy Shakespeare japońskich reżyserów Yukio Ninagawy i Tadashiego Suzukiego, "Pamiętnik Teatralny" 2014 z. 3
  • Biografia w dramacie. Rekonesans, [w:] Dramat w tekście. Tekst w dramacie, pod red. A. Grabowskiego i J. Kopcińskiego, Warszawa 2014
  • Ibsen w teatrze Bergmana, "Acta Sueco-Polonica" 19 (2013)
  • Literackość jako pułapka. O wybranych inscenizacjach "Białego małżeństwa", "Pamiętnik Teatralny" 2013 z. 3-4
  • Teatralne potyczki o historię i tożsamość, [w:] Naruszone granice. O kondycji ludzkiej w dwóch przestrzeniach: polskiej i żydowskiej XX wieku, red. M. Szabłowska-Zaręba, B. Walęciuk-Dejneka, Lublin 2013
  • Wolność i suchy fakt, "Dialog" 2013 nr 4 
  • Ibsen i Nietzsche albo Jak budowniczy Solness budował na niczym, [w:] Nihilizm i nowoczesność, red. E. Partyga i M.Januszkiewicz, Oficyna Errata, Warszawa 2012
  • O wyższości troski nad prawdą. Dramat w świetle filozofii biografii Adriany Cavarero, [w:] Nowe historie. Nowe biografie, red. A. Adamiecka-Sitek i D. Buchwald, Warszawa 2012
  • Rozspójnienie, "Dialog" 2012 nr 9 [o twórczości Arnego Lygre]
  • "Rok Ryszarda" albo Przypisy do mizantropologii, "Dialog" 2012 nr 2 [o twórczości Angeliki Liddell]
  • Tak się tworzy rzeczywistość, "Dialog" 2011 nr 12 [o Bezkrólewiu Wojciecha Tomczyka]
  • Narrative Identity and a Question of Character in Ibsen's Rosmersholm, [w:] Ibsen and the Modern Self, ed. Kwok-Kan Tam, T. Siu-han Yip, F. Helland, Hong Kong 2010
  • Storytelling in Poetic Drama of W.B. Yeats, [w:] Worlds in Words, ed. M.Sugiera. M. Borowski, Cambridge 2010
  • Odcienie dialogu w Jaskini filozofów Zbigniewa Herberta [w:] Dialog i konfrontacja w tekstach kultury polskiej, red. T. Rokosz, S. Szynkiewicz, B. Walęciuk-Dejneka, T. Rokosz, Siedlce 2011
  • O Ibsenie inaczej [wstęp naukowy do książki: N. S. Alnaes, Wilkołak w salonie, przeł. E. Partyga, Kraków 2010
  • Teatr na manowcach popkultury, [w:] Niebezpieczne związki? Dramat -  teatr  - kultura popularna, red. E. Partyga, P. Morawski, Warszawa 2010
  • W szponach czy w objęciach gatunków popularnych? O Czechowowskim "tra la la la", [w:] Niebezpieczne związki? Dramat -  teatr - kultura popularna, red. E. Partyga, P. Morawski, Warszawa 2010
  • Rosmersholm Ibsena czyli co może wyniknąć z lektury gazet i Biblii, [w:] Życie Księgi. Biblia a dramat i teatr współczesny, red. E. Partyga, M. Prussak, Warszawa 2010
  • Przepisywanie marginesów. Ibsen - Fosse - Loher [wstęp naukowy do tomu dramatów (Kon)teksty, Kraków 2009]
  • Trolle i syreny w mieszczańskich wnętrzach Henrika Ibsena, [w:] Sztuka słowa. Sztuka obrazu. Prace dla Ewy Miodońskiej-Brookes, red. J. Zach, A. Ziołowicz, Kraków 2009;
  • W kapciach czy z liściem winorośli? O konstruowaniu męskości w dramatach Henrika Ibsena [w:] Ibsen. Odejścia i powroty, red. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2008;
  • Na tropach powołania. Wokół idei antropologicznych Stanisława Wyspiańskiego i Henrika Ibsena, [w:] Stanisław Wyspiański ? w labiryncie myśli i sztuki, red. A. Czabanowska-Wróbel, Kraków 2008;
  • Ciemne świecidło czy mydlana poezja?, "Dialog" 2009 nr 1 [o recepcji twórczości Jona Fosse]
  • W poszukiwaniu "niezbędnego innego", [w:] C. Løveid, Córy Renu i inne kobiety, Kraków 2008; [wstęp naukowy do tomu dramatów]
  • Być sobą, stać się sobą, czy stawać się sobą? O postaciach Ibsena raz jeszcze, [w:] Ibsen czytany. Ibsen oglądany, red. E. Partyga, L. Sokół, Warszawa 2008
  • Melodramatyczne farsy absurdystów, [w:] Teatr absurdu: stary czy nowy teatr?, red. M. Borowski. M. Sugiera, Kraków 2008
  • Tożsamość dziś: narracyjna? dialogowa? performatywna?, "Przestrzenie Teorii" 2008 nr 10 [przedruk w: Dramatyczność i dialogowość w kulturze, red. P. Dobrowolski, Poznań 2009];
  • Fosse i Løveid: janusowe oblicze współczesnego dramatu norweskiego, [w:] J. Fosse, Suzannah, C. Løveid, Austria, Kraków 2007
  • Ibsena i Czechowa gry genologiczne, [w:] Oblicza realizmu, red. M. Borowski. M. Sugiera, Kraków 2007
  • Hedda Gabler, czyli o doświadczeniu niemożności d(D)oświadczenia, [w:] Literackie reprezentacje doświadczenia, red. W. Bolecki, E. Nawrocka, Warszawa 2007
  • Jednoaktówka jako przestrzeń wolności. O dramatach jednoaktowych Williama Butlera Yeatsa, [w:] Krótkie formy dramatyczne, red. H. Ratuszna, R. Sioma, wydawnictwo UMK, Toruń 2007
  • Oczy Ibsena albo pochwała astygmatyzmu, [w:] Zamki na lodzie, red. M. Sibińska, K. Michniewicz-Veisland, Kraków 2007
  • Ibsen zagubiony w przekładach, "Teatr" 2006 nr 12;
  • Dwudziestowieczny chór na rozdrożu: Wyspiański, Białoszewski, Kantor, [w tomie zbiorowym:] Ciało widzialne. Wykłady otwarte TN, Warszawa 2006
  • Kanon jako pułapka współczesnego dramatu, [w:] Kanon i obrzeża, red. I. Iwasiów. T.Czerska, Kraków 2005;
  • Galeria portretów Konrada. Z problematyki podmiotowości w "Wyzwoleniu" [w:] Wyspiański, red. Z. Lisowski, Siedlce 2002
  • Uobecnić i ukryć tajemnicę: związki między teatrem i rytuałem w koncepcjach teatralnych Bolesława Leśmiana i Williama Butlera Yeatsa, [w:] W stronę rytuału. Od Yeatsa do Węgajt, red. M. Sugiera, Kraków 1999
  • Romans poety z teatrem [o myśli i praktyce teatralnej W.B. Yeatsa], "Teatr", 1996, nr 5

 Recenzje naukowe (wybór)

  • [recenzja naukowa książki] Krystyny Szelągowskiej, "Ludvig Holberg - uczony, pisarz, prześmiewca", "Pamiętnik Teatralny" 2015 z. 3-4
  • Dramaturgia odzyskana [o książce Joanny Jopek: Tylko fragment. Dramaturgia Mieczysława Piotrowskiego], "Didaskalia" 119 (luty 2014)
  • Racjonalistka i erudytka w krainie utopii [o książce Małgorzaty Leyko: Teatr w krainie utopii], "Teatr" 2014 nr 3
  • Prawie Kajzar. (O książce Marcina Kościelniaka Prawie ludzkie, prawie moje. Teatr Helmuta Kajzara), "Wielogłos" 2013 nr 3 [wydanie internetowe; przedruk w: "Wielogłos. Wybór tekstów" 4 (2013)
  • Fakty i narracje [o książce Agnieszki Wanickiej Dramat i komedia Warszawskich Teatrów Rządowych 1868-1880], "Didaskalia" 108 (kwiecień 2012)
  • Remanent [o książce 20-lecie - teatr polski po 1989], "Teatr" 2011 nr 4

Przekłady dramatów

z języka norweskiego:

  • Jon Fosse, Suzannah, Kraków 2007;
  • Cecilie Løveid, Austria, Kraków 2007;
  • Cecilie Løveid, Córy Renu i inne kobiety, Kraków 2008 (Mewożercy; Córy Renu, Wernisaż);
  • Jon Fosse, Dziewczyna na kanapie, [w:] (Kon)teksty: Ibsen, Fosse, Loher, Kraków 2009;
  • Jesper Halle, Jestem wiatrem... [Teatr Polski we Wrocławiu];
  • Ari Behn, Trening [Teatr Polski we Wrocławiu];
  • Finn Iunker, Śmierć Orkhona, "Dialog" 2010 nr 7-8;

z języka duńskiego:

  • Kaj Munk, Słowo [Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi]

z języka angielskiego:

  • David Harrower, Blackbird [Teatr Dramatyczny w Warszawie];
  • Dennis Kelly, Sieroty, "Dialog" 2010 nr 12
  • Dennis Kelly, Miłość i pieniądze [ADiT]
wróć
Stopka adres

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, ul. Długa 26/28, skr. poczt. 994, 00-950 Warszawa, tel. (22) 50 48 200, fax (22) 831 31 49, e-mail: sekretariatispan@gmail.com, NIP 525-000-85-48, REGON 000325794, konto w płatnościach krajowych BANK  BGK 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001, konto dla wpłat z zagranicy BANK BGK IBAN PL 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001 SWIFT GOSKPLPW

Polska Akademia Nauk Komitet Nauk o Sztuce PAN Europeana Connect Europeana
© 2025 Instytut Sztuki PAN
Nota Prawna Impressum
Projekt i wykonanie Kompan.pl