logo
EN EN PL PL Zaloguj się
Wyszukiwarka PL
Wyszukiwanie zaawansowane
O nas   Działalność badawcza   Wydawnictwa   Doktoranci   Studia podyplomowe   Biblioteka   Zbiory   CADIS   Dariah
O instytucie Sztuki PAN
  • O Instytucie Sztuki PAN  
    • 65 lat Instytutu Sztuki
    • Historia IS PAN
    • Historia siedziby IS PAN
  • Dyrekcja Instytutu Sztuki PAN
  • Pracownicy Instytutu Sztuki PAN
  • Biogramy pracowników naukowych
  • Statut Instytutu Sztuki PAN
  • Regulaminy
  • Informacje wewnętrzne
  • RODO
  • Deklaracja dostępności
  • Logotyp IS PAN
dr hab. Michał Myśliński, prof. IS PAN

Zakład Historii Sztuk Plastycznych,

Al. Słowackiego 46
30-018 Kraków

Telefon: +48 (12) 634 10 73
E-mail: michal.myslinski@ispan.pl

Urodził się we Wrocławiu, gdzie w roku 1986 rozpoczął studia z historii sztuki, a ukończył je w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego (dyplom u prof. dr. hab. Anny Różyckiej Bryzek, 1991). W latach 1997-2000 pracował w Muzeum Narodowym w Krakowie, w tym czasie uzyskał stopień doktora historii sztuki (promotor prof. dr hab. Anna Różycka Bryzek, 1999, temat: Przedstawienia bramne w sztuce antycznej i bizantyńskiej. Geneza – symbolika – kult). Od roku 2001 pracuje w Instytucie Sztuki PAN (biuro w Krakowie).
W 2017 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego nauk humanistycznych w dyscyplinie historia sztuki (monografia: Zgromadzenie Panów Złotników Krakowskich w latach 1772–1866. Cech i sztuka złotnicza wobec przemian politycznych i gospodarczych Krakowa, Warszawa 2016).
Od 2016 roku członek honorowy krakowskiego Cechu Złotników, Jubilerów i Zawodów Pokrewnych, a od 2017 roku Grupy Roboczej ds. Biżuterii Unikatowej i Kamieni Szlachetnych przy warszawskim Okręgowym Urzędzie Probierczym.


Zakres badań

  • Historia sztuki i przemian artystycznych Krakowa w XIX wieku, z uwzględnieniem zagadnień historii kultury materialnej
  • Historia sztuki bizantyńskiej, ze szczególnym uwzględnieniem rzemiosła artystycznego
  • Historia złotnictwa oraz sztuki złotniczej w Krakowie XVIII-XX wieku
  • Wzornictwo oraz produkcja polskiej powojennej biżuterii i galanterii srebrnej

Wybór publikacji

Książki

  • Katalog Zabytków Sztuki w Polsce. t. IV Miasto Kraków, cz. X, Śródmieście, Mury obronne i Planty, Rynek Główny, Warszawa 2005.
  • Klejnoty Rzeczypospolitej. Zawartość Skarbca Koronnego na Wawelu w świetle jego inwentarzy z lat 1475-1792, Warszawa 2007.
  • Złotnicy krakowscy i ich cech w latach autonomii galicyjskiej 1866-1914, Kraków 2011.
  • Rozbite zwierciadło. Biżuteria i galanteria Spółdzielni Przemysłu Artystycznego "Imago Artis", Warszawa 2015.
  • Zgromadzenie Panów Złotników Krakowskich w latach 1772–1866. Cech i sztuka złotnicza wobec przemian politycznych i gospodarczych Krakowa, Warszawa 2016.
  • Srebro z Poznania. Biżuteria i galanteria Spółdzielni Pracy Rękodzieła Artystycznego "Rytosztuka", Warszawa 2018.
     

Książki (współautorstwo)

  • Encyklopedia Powszechna, Kraków 1999, wydawnictwo "Kluszczyński"
  • Encyklopedia Sztuki Polskiej, Kraków 2001, wydawnictwo "Kluszczyński"
  • Encyklopedia powszechna, t. 1-8, Kraków 2002, wydawnictwo "Kluszczyński"
  • Mała encyklopedia sztuki polskiej, Kraków 2007, wydawnictwo "Kluszczyński"
  • Słownik Sztuki, Kraków 2009, wydawnictwo "Krakowskie Wydawnictwo Naukowe"
  • Słownik kultury polskiej, Kraków 2012, wydawnictwo "Kluszczyński"

Artykuły

  • L’image du Couronnement de Constantin Porphyrogenété sur une plaque en ivoire du Museé des Beaux Arts Pouchkine de Moscou, Byzantina et Slavica Cracoviensia, t. II, s. 61-73, Cracow 1994.
  • Wyobrażenie koronacji Konstantyna VII Porfirogenety na plakietce z kości słoniowej w Muzeum Sztuk Pięknych im. A. Puszkina w Moskwie, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Historii Sztuki, z. 21, s. 5-12, Kraków 1995.
  • Awifaunistyczny pierwowzór wyobrażenia godła Królestwa Polskiego, w: Orzeł Biały. Herb Państwa Polskiego, s. 7-14, Warszawa 1996.
  • Stauroteka bizantyńska ze Skarbca Koronnego na Wawelu, Studia Waweliana, t. V, s. 5-32, Kraków 1996.
  • Les monnaies byzantines inconnues de l’époque de la dynastie des Paléologues dans la collection du Musée National de Wrocław, Notae Numismaticae – Zapiski Numizmatyczne, t. II, s. 158-165, Kraków 1997.
  • Nieznane monety bizantyńskie i bułgarskie w Zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Roczniki Sztuki śląskiej, t. XVI, s. 200-203, Wrocław 1998.
  • Bericht über das Projekt: Byzantinische und spätbyzantinische Kunstwerke in den polnischen Sammlungen, [w:] Byzanz und Ostmitteleuropa 950-1453, Mainzer Veröffentlichungen zur Byzantinistik, Bd. 3, s. 185-189, Wiesbaden 1999.
  • Michała Psellosa analiza dzieł sztuki. Bizantyńskie antecedencje metody ikonograficznej, [w:] Ars Longa. Prace dedykowane pamięci Profesora Jana Białostockiego (Materiały XLVII Ogólnopolskiej Sesji Historyków Sztuki 1998), s.179-184, Warszawa 1999.
  • Stauroteka wawelska, [w:] Wawel 1000-2000. Wystawa Jubileuszowa (katalog wystawy), t. I, s. 41-42, Kraków 2000.
  • Stauroteka lednicka, [w]: Cerkiew - wielka tajemnica (katalog wystawy), s. 46-47, Gniezno 2001.
  • Sceny gonitw rydwanów na hipodromie w Konstantynopolu - dwie gemmy w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, [w:] Ars Graeca - Ars Latina, s. 49-54, Kraków 2001.
  • Les oeuvres de l’art byzantin dans le Trésor du Royaume Polonais, Byzantina et Slavica Cracoviensia, III, s. 193-195, Cracow 2001.
  • Ruska taca „koronacyjna” ze Skarbca Koronnego na Wawelu, Sprawozdania z czynności i posiedzeń Polskiej Akademii Umiejętności, tom LXIV (2000), Kraków 2001, s. 147-151.
  • Bizantyńskie ikony nadbramne (Kult i funkcja), Vox Patrum, t. 42-43 (2002), Lublin 2003, s. 501-514.
  • Toporzeł - nowy herb Polski projektu Stanisława Szukalskiego, Biuletyn Polskiego Towarzystwa Heraldycznego, 23, 2003, s. 1-7.
  • Zabytki sztuki bizantyńskiej i pobizantyńskiej w zbiorach polskich (sprawozdanie z grantu badawczego KBN), Sprawozdania z czynności i posiedzeń Polskiej Akademii Umiejętności, tom LXVII, Kraków 2003, s. 109-111.
  • Neosłowiańska architektura drewniana w grafikach Stanisława Jakubowskiego (1885-1964), [w]: Las w kulturze polskiej, III, Materiały z III Ogólnopolskiej Konferencji, Poznań 2004, s. 467-474.
  • Wczesnobizantyńska gemma w zbiorach Zamku Królewskiego na Wawelu, Studia Waweliana XI/XII (2002/2003), Kraków 2004, s. 251-253.
  • Podczaszyńskiego Bolesława architekta warszawskiego rysunek planu na restauracyą i korespondencja liczna między Podczaszyńskim a księciem Czartoryskim i jego przedstawicielami w sprawie budowli w Sieniawie, Biuletyn Historii Sztuki 1-2/2004, s. 213-217.
  • Przebudowa Sukiennic krakowskich w latach 1875-1881, Kwartalnik Historii Kultury Materialnej 3/2004, s. 305-314.
  • Obraz Matki Boskiej Częstochowskiej, [w:] Malarstwo Gotyckie w Polsce, katalog zabytków, s. 154-155, Warszawa 2004.
  • Na bruku i asfalcie, czyli dzieje drzew na Rynku Głównym w Krakowie, [w:] Las w kulturze polskiej, IV, Materiały z IV Ogólnopolskiej Konferencji, Poznań 2006, s. 427-429.
  • “Regestr y Taxa Kleinotow Rzeczypospolitey” (Skarbiec Koronny w roku 1673), [w:] Treści-teksty-przesłania. Biżuteria w Polsce, Materiały VI Sesji Naukowej Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce, Toruń 2006, s. 48-50.
  • Gemmy późnoantyczne i bizantyńskie w polskich kolekcjach muzealnych, Biuletyn Historii Sztuki 2/2006, s. 229-233.
  • XVI-wieczne drzwi plakietowe z orłami heraldycznymi w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, [w:] Artifex Doctus. Studia ofiarowane profesorowi Jerzemu Gadomskiemu w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, tom II, Kraków 2007, s. 239-243.
  • Realizacje krakowskiego przemysłu ślusarsko-artystycznego na przełomie XIX i XX wieku, Kwartalnik Historii Kultury Materialnej 1/2007, s. 67-78.
  • Dzieła sztuki bizantyńskiej i ruskiej w Skarbcu Koronnym na Wawelu, [w:] Byzantina Europaea. Księga Jubileuszowa ofiarowana Profesorowi Waldemarowi Ceranowi, pod red. M. Kokoszki, M. J. Leszki, Łódź 2007 (Byzantina Lodziensia XI), s. 425-430.
  • Gorzka sława architekta. Tomasz Pryliński i przebudowa Sukiennic krakowskich w XIX wieku, [w:] Sława i Zapomnienie. Studia z historii sztuki XVIII-XX wieku, Warszawa 2008, s. 101-110.
  • Insygnia koronacyjne królów polskich. Uwagi o rekonstrukcjach Ewy Letkiewicz, Biuletyn Historii Sztuki 1-2/2008, s. 192-196.
  • Pomnik i portret Floriana Straszewskiego na krakowskich Plantach, Rocznik Krakowski, LXXIV, 2008, s. 205-208.
  • Tymczasowy pomnik Tadeusza Kościuszki i obchody stulecia Insurekcji w Krakowie w 1894 roku, Rocznik Krakowski, LXXV, 2009, s. 137-143.
  • Krakauer Kunsthandwerker in der Zeit von 1890-1914, w: ВАГАПОВА Н.М., ЕГОРОВА В.Н., ТАГАНАЕВА Л.И. (ред.), Художественные центры Австро-Венгрии 1867-1918, Государственный институт искусствознания (Moskva), St. Petersburg 2009, s. 462-472.
  • Kradzieże biżuterii i sakraliów w świetle wybranych dziewiętnastowiecznych dokumentów Dyrekcji Policji w Krakowie, Rocznik Krakowski, LXXVI, 2010, s. 149-151.
  • [Recenzja]: Maria Dziedzic, Irena Huml, Anna Myczkowska, Agata Pleciak, Anna Szwaja, red. Maria Dziedzic, Warsztaty krakowskie 1913-1926, Biuletyn Historii Sztuki 4/2010, s. 517-522.
  • Oferta sprzedaży wyrobów platerowanych fabryki Marcina Jarry w Krakowie z 1901 roku, Kwartalnik Historii Kultury Materialnej 2/2011, s. 235-252.
  • Wędrówki czeladnicze złotników krakowskich w wieku XIX, Rocznik Krakowski, LXXVIII, 2012, s. 53-58.
  • Majstersztyki ślusarzy krakowskich w XIX wieku, Kwartalnik Historii Kultury Materialnej 1/2012, s. 119-131.
  • Znak imienny złotnika i znak firmowy jego zakładu. Uwagi o złotnictwie krakowskim w 2. połowie XIX wieku, Biuletyn Historii Sztuki 1/2012, s. 85-94.
  • Z strony południowej muru kościelnego jest kompas słoneczny – kilka słów o zegarze słonecznym na południowej ścianie krakowskiego kościoła Mariackiego, Kwartalnik Historii Kultury Materialnej 4/2012, s. 627-636.
  • Michał Myśliński, Monika Paś, Zbiór dzieł złotniczych i biżuterii Leonarda Lepszego w Muzeum Narodowym w Krakowie, Biuletyn Historii Sztuki 1/2013, s. 71-87.
  • Partytura Śpiewającej Żaby, czyli co można było usłyszeć nad Rudawą, w: Muzyka w sztukach wizualnych XIX-XXI wieku. Studia pod redakcją Jolanty Guzy-Pasiak (Ikonografia muzyczna. Studia i materiały, tom 2), Warszawa 2013, s. 137-144.
  • Introligatorzy krakowscy w wieku XIX w świetle dokumentów cechowych, Kwartalnik Historii Kultury Materialnej 4/2013, s. 611-618.
  • Pipes and trade in pipes in nineteenth-century Krakow, Journal of the Académie Internationale de la Pipe, Vol. 6 (2013), Liverpool 2014, s. 119-120.
  • Złotnicy, jubilerzy, mosiężnicy i rzemieślnicy pokrewnych profesji w dokumentacji Urzędu Probierczego w Krakowie (1919–1944), Kwartalnik Historii Kultury Materialnej 1/2015, s. 141-155.
  • Fusiery, partacze, przeszkodnicy... Dzieła złotnicze mosiężników krakowskich jako przykład konwergencji dwóch profesji rzemiosła artystycznego w XIX wieku, Kwartalnik Historii Kultury Materialnej 3/2015, s. 471-494.
  • Chorągiew krakowskiego cechu ślusarzy z 1848 roku, Rocznik Krakowski, LXXXII, 2016, s. 137-140.
  • Polskie państwowe cechy probiercze – europejska geneza lokalnego znaku, Biuletyn Historii Sztuki 4/2016, s. 687-696.
  • Salonik Zabaw Dziecięcych na transatlantyku Île de France. Zapomniany projekt Stefanii Łazarskiej z 1927 roku, w: Polskie art déco. Materiały szóstej sesji naukowej Polskie art déco. Wnętrza mieszkalne, Płock 2017, s. 64-75.
  • Między tradycją a patriotyzmem ‒ słownictwo fachowe krakowskich złotników i jubilerów na początku XX wieku, Rocznik Krakowski, LXXXIII, 2017, s. 233-238.
wróć
Stopka adres

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, ul. Długa 26/28, skr. poczt. 994, 00-950 Warszawa, tel. (22) 50 48 200, fax (22) 831 31 49, e-mail: sekretariatispan@gmail.com, NIP 525-000-85-48, REGON 000325794, konto w płatnościach krajowych BANK  BGK 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001, konto dla wpłat z zagranicy BANK BGK IBAN PL 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001 SWIFT GOSKPLPW

Polska Akademia Nauk Komitet Nauk o Sztuce PAN Europeana Connect Europeana
© 2025 Instytut Sztuki PAN
Nota Prawna Impressum
Projekt i wykonanie Kompan.pl