logo
EN EN PL PL Zaloguj się
Wyszukiwarka PL
Wyszukiwanie zaawansowane
O nas   Działalność badawcza   Wydawnictwa   Doktoranci   Studia podyplomowe   Biblioteka   Zbiory   CADIS   Dariah
O instytucie Sztuki PAN
  • O Instytucie Sztuki PAN  
    • 65 lat Instytutu Sztuki
    • Historia IS PAN
    • Historia siedziby IS PAN
  • Dyrekcja Instytutu Sztuki PAN
  • Pracownicy Instytutu Sztuki PAN
  • Biogramy pracowników naukowych
  • Statut Instytutu Sztuki PAN
  • Regulaminy
  • Informacje wewnętrzne
  • RODO
  • Deklaracja dostępności
  • Logotyp IS PAN
dr hab. Joanna Krakowska, prof. IS PAN

Zakład Historii i Teorii Teatru - kierowniczka
Pracownia Teatru Współczesnego - kierowniczka
tel. (48 22) 504 82 00 w. 227
tel. kom. (48) 602 500 832
email: jotkrak@gmail.com

 

Absolwentka filologii angielskiej Uniwersytetu Warszawskiego (1988), wice-naczelna miesięcznika "Dialog", wykładowczyni Akademii  Teatralnej.

Zajmuje się historią teatru współczesnego, teatrem i dramatem politycznym, performansem queerowym i amerykańską awangardą oraz przemianami społecznymi znajdującymi odbicie w sztuce współczesnej. Kieruje feministycznym projektem badawczym  HyPaTia. Historia polskiego teatru finansowanym w ramach NPRH i prowadzonym w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Także w Instytucie Teatralnym prowadziła projekt Teatr publiczny. Przedstawienia (2012-2016). Uczestniczy w grancie Ślady Holokaustu w imaginarium kultury polskiej w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. 

Przełożyła z angielskiego biografię Idy Kamińskiej Moje życie, mój teatr (1995); tłumaczyła między innymi teksty Susan Sontag, Richarda Schechnera, Ariela Dorfmana.
W latach 1996-2016 współprowadziła Oficynę Wydawniczą Errata, specjalizującą się w wydawaniu książek teatrologicznych i literaturoznawczych.
Jako uczestniczka teatralnego kolektywu jest współautorką dwóch spektakli Kantor Downtown (Teatr Polski w Bydgoszczy, 2015) i Pogarda (Komuna //Warszawa, 2016).
Jest członkinią jury Nagrody Literackiej Nike.
 


WYBRANE PUBLIKACJE:

Książki:

Monografie autorskie:
•    PRL. Przedstawienia, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Państwowy Instytut Wydawniczy, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2016 (Nagroda im. Jerzego Giedroycia).
•    Mikołajska. Teatr i PRL, WAB, Warszawa 2011 (nominacja do Nagrody Nike oraz Gryfia i do Nagrody Historycznej im. Kazimierza Moczarskiego).
•    Soc, sex i historia, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2014. [Współautorka: Krystyna Duniec] (nagroda w Konkursie Fundacji Kultury)
•    Soc i sex, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 2009. [Współautorka: Krystyna Duniec]

Monografie zbiorowe:
•    Pośród spraw publicznych i teatralnych. Marcie Fik - przyjaciele, koledzy, uczniowie, pod redakcją Joanny Krakowskiej i Marii Napiontkowej, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 1998.
•    Teatr drugiego obiegu. Materiały do kroniki teatru stanu wojennego, opracowanie i redakcja Joanna Krakowska i Marek Waszkiel, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 2000.
•    Aktor teoretyczny, pod redakcją Joanny Krakowskiej, Instytut Sztuki PAN, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 2002.
•    Teatr. Rekonstrukcje, pod redakcją Joanny Krakowskiej, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2004.
•    Theatre After the Change, vol. 1-2, edited by Attila Szabó, Joanna Krakowska, Creativ Media, Budapest 2011.
•    Platform. East European Performing Arts Companion, edited by Joanna Krakowska and Daria Odija, Instytut Adama Mickiewicza, Centrum Kultury w Lublinie, Instytut Sztuki PAN, Lublin-Warszawa 2016.

Antologie dramatów:
•    (A)Pollonia. Twenty-First Century Polish Drama and Texts for the Stage, edited by Krystyna Duniec, Joanna Klass, and Joanna Krakowska, Seagull Books – In Performance, 2014.
•    Transfer! Teksty dla teatru
, antologia pod redakcją Joanny Krakowskiej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015.
•    Personen. Neue Theaterstücke aus Polen, Herausgegeben von Joanna Krakowska und Andreas Volk, Theater der Zeit, Berlin 2016.

Inne książki:
•    Szpakowska. Na siedemdziesięciolecie, redakcja Agata Chałupnik, Justyna Jaworska, Justyna Kowalska-Leder, Joanna Krakowska, Iwona Kurz, Errata, Warszawa 2010.
•    Outsiderka. Rozmowy z Małgorzatą Szpakowską, rozmawiają: Agata Chałupnik, Justyna Jaworska, Justyna Kowalska-Leder, Joanna Krakowska, Iwona Kurz, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2013.

Wybrane artykuły:
•    Postać sceniczna jako tekst, "Teatr" nr 11-12/1989.
•    Ida Kamińska - polski los żydowskiej aktorki,  "Dialog" nr 3/1994.
•    Od teorii do dokumentacji - o filmowej rejestracji przedstawienia teatralnego, "Kwartalnik Filmowy" nr 6/1994.
•    "Dialogus de Passione" Kazimierza Dejmka, "Dialog" nr 5/1995.
•    Shakespeare's Paradoxical Victory: the 1990s, "Theatre Research International" vol. 21 number 2/1996.
•    Teatr w krzywym zwierciadle dokumentacji filmowej, "Dialog" nr 4/1997.
•    Siostra, siostry, siostrzeństwo, [współautorka: Krystyna Duniec], "Dialog" nr 10/1999.
•    Król Lear czyli współczucie, "Dialog" nr 9/2001.
•    Beznadzieja, [współautorka: Krystyna Duniec], "Dialog" nr 12/2001.
•    Polish theatre, [w:] The Continuum Companion to Twentieth Century Theatre, ed. C. Chambers, Continuum, London-New York 2002.
•    "La Tempete" de Warlikowski, "Le Theatre en Pologne" nr 3-4/2003.
•    "Burza" czyli zdobycie władzy, "Dialog" nr 4/2003.
•    Teatr z Wałęsą w klapie, "Gazeta Wyborcza" z 13 sierpnia 2005.
•    Teatr na lewo, [współautorka: Krystyna Duniec], "Res Publica Nowa" nr 2/2006.
•    "Anioły w Ameryce", czyli ustanawianie uniwersalizmu, "Dialog" nr 9/2007.
•    Cztery "Wesela" i rząd, "Dialog" nr 3/2008.
•    Męski urok Fritza Hochwaldera, "Pogranicza" nr 5/2008.
•    Pozoriste nalevo, [współautorka: Krystyna Duniec], "Scena" Novi Sad nr 2-3/2008.
•    Eurydyka. Halina Mikołajska w Krakowie, "Pamiętnik Teatralny" z. 3-4/2008.
•    Październik, czyli "Wesele", "Dialog" nr 7-8/2009.
•    Książki Zygmunta Hübnera,  "Teatr" nr 5/2009.
•    Upiory, gnidy i anioły, "Dialog" nr 7-8/ 2010.
•    Rozczapierzanie i cwał,  [współautorka: Krystyna Duniec], "Dialog" nr 10/2010.
•    Historia teatru polskiego. Vademecum zdrowia i urody, [współautorka: Krystyna Duniec], "Didaskalia" nr 96, 2010.
•    Trans -Sfer. Dyskurs intymny w sferze publicznej, [współautorka: Krystyna Duniec], "Didaskalia" nr 100, 2010.
•    Czy teatr w Polsce Ludowej był antysocjalistyczny?, w: Etos życia-etos sztuki, red. M Leyko,  Łódź 2010.
•    What Happend to Our Class, [współautorka: Krystyna Duniec], w: Memory of the Shoah, red. A. Zajdler-Janiszewska, Łódź 2010.
•    "Nasza klasa", czyli słuszna sprawa, w: Pamięć Shoah. Kulturowe reprezentacje i praktyki upamiętniania, Officyna, Łódź 2011, s. 931-942. [Współautorka: Krystyna Duniec.]
•    Historia teatru polskiego. Vademecum zdrowia i urody, w: Nowe historie. Ustanawianie historii, red. Agata Adamiecka-Sitek, Dorota Buchwald, Instytut Teatralny, Warszawa 2011, s. 111-116. [Współautorka: Krystyna Duniec.]
•    Fear, Denial, Repression, in: Theatre After the Change, vol. 1, edited by Attila Szabó, Joanna Krakowska, Creativ Media, Budapest 2011, s. 125-130.
•    Osoba prywatna, w: Aktor. Niepewna tożsamość, pod red. Krystyny Duniec, Errata, Warszawa 2011, s. 90-102.
•    Kontrabanda i teatr, którego nie było, w: Wojna i postpamięć, pod red. Zbigniewa Majchrowskiego i Wojciecha Owczarskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2011, s. 145-156.
•    Kres męskości, w: Inna scena. Koniec męskości? Konstrukcje męskiej tożsamości w polskim dramacie i teatrze w perspektywie gender i queer, pod red. Agaty Adamieckiej-Sitek, Doroty Buchwald, Instytut Teatralny, Warszawa 2011, s. 193-198. [Współautorka: Krystyna Duniec.]
•    Pokolenie – biografia zbiorowa, w: Nowe historie. Nowe biografie, pod red. Agaty Adamieckiej-Sitek, Doroty Buchwald, Instytut Teatralny, Warszawa 2011, s. 145-150. [Współautorka: Krystyna Duniec.]
•    Polskie kino. Obywatel a Służba Bezpieczeństwa, "Kwartalnik Filmowy" 2012, nr 77-78, s. 223-243. [Współautorka: Krystyna Duniec.]
•    Obca kraina, "Kwartalnik Filmowy" 2012, nr 77-78, s. 323-326.
•    Kartoteka, czyli Bohaterka, "Pamiętnik Teatralny" 2013, z. 3-4, s. 47-78.
•    Mesjanizm oświecony, "Kultura Współczesna" 2010, nr 4, s. 177-188.
•    Trans –Sfer. Dyskurs intymny w sferze publicznej, "Didaskalia" 2010, nr 100, s.52-55. [Współautorka: Krystyna Duniec.]
•    Wojna na narracje, "Dialog" 2011, nr 11, s. 8-43. [Współautorka: Krystyna Duniec.]
•    Nie opłakali ich?, "Didaskalia" 2011, nr 105, s. 2-9. [Współautorka: Krystyna Duniec.]
•    Żyleta, getto i głos wolny, "Dialog" 2011, nr 5, s. 15-22.
•    Ja chórem, "Dialog" 2012, nr 1, s. 43-51. [Współautorka: Krystyna Duniec.]
•    Soc, sex i historia, "Didaskalia" 2012, nr 112, s. 37-44. [Współautorka: Krystyna Duniec.]
•    W pustyni i w puszczy, czyli okupacja, "Dialog" 2012, nr 3, s. 142-153.
•    Meir Ezofowicz, czyli Żydzi, "Diadaskalia" nr 113, 2013, s. 55-64.
•    Polski teatr arcydzieł, "Dialog" 2014, nr 1, s. 5-15.
•    Czarnuchy, "Dialog" 2014, nr 4, s. 74-93.
•    Osoby. Nowojorska scena queerowa, "Diadaskalia" nr 123, 2014, s. 22-43.
•    Jill Godmilow. Solidarna, "Dialog" 2015, nr 4, s. 190-198.
•    Teatr publiczny. Konflikt czy konsens, "Dialog" 2015, nr 11, s. 15-25.
•    Straszne kobiety, "Dialog" 2015, nr 3, s. 90-95.
•    Znów ten renesans, "Dialog" 2015, nr 7-8, s. 86-89.
•    Idea, której nie ma, "Dialog" 2015, nr 12, s. 242-247.
•    Personen - neue Theaterstucke aus Polen, "Dialog. Deutsch-Polnisches Magazin" 2016, nr 2, s. 84-88.
•    Uniwersytet. Performanse oporu od Poobijanego Jeźdźca do Jej Perfekcyjności, w: 1968/PRL/Teatr, pod red. Agaty Adamieckiej-Sitek, Marcina Kościelniaka, Grzegorza Niziołka, Instytut Teatralny, Warszawa 2016, s. 329-346.
•    Why Does Theatre Need War? Why Do Historians Need Theatre? Images of War and the Subject of Occupation in Polish Theatre After 1945, in: World War II and Two Occupations. Dilemmas of Polish Memory, edited by Anna Wolff-Powęska, Piotr Forecki, Peter Lang Edition, Frankfurt Am Main 2016, s. 237-248.
•    Po co wojna teatrowi? Po co teatr historykom? Obrazy wojny i tematy okupacyjne w polskim teatrze po 1945 roku, w: "Fikcyjna rzeczywistość". Codzienność, światy przeżywane i pamięć niemieckiej okupacji w Polsce, pod red. Roberta Traby, Katarzyny Woniak, Anny Wolff-Powęskiej, Instytut Studiów Politycznych PAN, Centrum Badań Historycznych PAN w Berlinie, Warszawa-Berlin 2016, s. 17-192.
•    Independent, Alternative, Experimental, Underground?, w: Platform. East European Performing Arts Dictionary, edited by Joanna Krakowska and Daria Odija, Instytut Adama Mickiewicza, Centrum Kultury w Lublinie, Instytut Sztuki PAN, Lublin-Warszawa 2016, s. 248-257.
•    Rozdziały: Cmentarz  i Obóz, w: Ślady Holokaustu w imaginarium kultury polskiej, pod red. Justyny Kowalskiej-Leder i in., Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2017, s. 103-140, s. 275-318.
•    Formy i nonkonformy, w: Delfin w malinach. Snobizmy i obyczaje ostatniej dekady, pod red. Łukasza Najdera i zespołu "Dwutygodnika", Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2017, s. 166-178.

Wstępy i posłowia w tomach autorskich lub zbiorowych:

•    Politics of Disillusionment (afterword),  in: Noi practici in spectacolului din Europa de Est  / New Performing Arts Proctices in Eastern Europe, edited by Iulia Popovici, Cartier, Bukareszt 2014, s. 428-436.
•    Demi(d)ramy, posłowie w: Paweł Demirski Parafrazy, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2010, s. 476-480.
•    Puzyna, czyli coś więcej, wstęp w: Konstanty Puzyna Czasem coś żywego. Teksty najważniejsze, redakcja Małgorzata Szpakowska, Agora, Warszawa 2015, s. 5-15.
 

 

wróć
Stopka adres

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, ul. Długa 26/28, skr. poczt. 994, 00-950 Warszawa, tel. (22) 50 48 200, fax (22) 831 31 49, e-mail: sekretariatispan@gmail.com, NIP 525-000-85-48, REGON 000325794, konto w płatnościach krajowych BANK  BGK 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001, konto dla wpłat z zagranicy BANK BGK IBAN PL 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001 SWIFT GOSKPLPW

Polska Akademia Nauk Komitet Nauk o Sztuce PAN Europeana Connect Europeana
© 2025 Instytut Sztuki PAN
Nota Prawna Impressum
Projekt i wykonanie Kompan.pl