logo
EN EN PL PL Zaloguj się
Wyszukiwarka PL
Wyszukiwanie zaawansowane
O nas   Działalność badawcza   Wydawnictwa   Doktoranci   Studia podyplomowe   Biblioteka   Zbiory   CADIS   Dariah
Działalność badawcza
  • Rada Naukowa  
    • Wiadomości bieżące  
      • Informacje archiwalne
    • Tytuły i stopnie nadane w Instytucie Sztuki PAN
    • Postępowania habilitacyjne
    • Przewody i postępowania doktorskie
  • Zakład Historii Sztuki  
    • Pracownia Sztuki Dawnej
    • Pracownia Sztuki XIX-XXI wieku
    • Pracownia Rzemiosła Artystycznego i Designu
    • „Biuletyn Historii Sztuki”. Redakcja  
      • Spis numerów
      • Sprzedaż i prenumerata
  • Zakład Badań Podstawowych Historii Sztuki  
    • Katalog Zabytków Sztuki w Polsce  
      • Spisy treści
      • Sprzedaż i prenumerata
    • Słownik Artystów Polskich
    • Pracownia Dokumentacji Sztuk Wizualnych XX-XXI w.
    • Pracownia Dokumentacji Architektury XX-XXI w.
    • Pracownia Kampanologiczna
  • Zakład Historii i Teorii Teatru  
    • Pracownia Komparatystyki
    • Pracownia Teatru Społecznego
    • Pracownia Historii Teatru
    • Pracownia Teatru Dawnego
    • Pracownia Teatru Współczesnego
    • Archiwum Słownika Biograficznego Teatru Polskiego
    • Studia Komparatystyczne IS PAN
    • „Almanach Sceny Polskiej”. Redakcja  
      • Spisy treści
      • Sprzedaż i prenumerata
    • „Pamiętnik Teatralny”. Redakcja  
      • Spisy treści
      • Sprzedaż i prenumerata
    • Konferencje
    • Granty
  • Zakład Muzykologii  
    • Pracownia Etnomuzykologii  
      • Polska pieśń i muzyka ludowa
    • Pracownia Historii Muzyki  
      • Katalog Źródeł Muzycznych  
        • "Ikonografia Muzyczna. Studia i Materiały"
      • Muzyka polska za granicą
      • "Monumenta Musicae in Polonia"  
        • Opera omnia
        • Collectanea musicae artis
        • Tractatus de musica
        • Bibliotheca antiqua
        • Opera selecta
      • "Muzyka"  
        • Spisy treści
        • Sprzedaż i prenumerata
  • Zakład Filmoznawstwa, Sztuk Audiowizualnych i Antropologii Kultury  
    • Pracownia Antropologii Kultury i Sztuk Audiowizualnych  
      • „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”. Redakcja  
        • Spisy treści
        • Sprzedaż i prenumerata
    • Pracownia Filmoznawstwa  
      • „Kwartalnik Filmowy”. Redakcja  
        • Spisy treści
        • Sprzedaż i prenumerata
    • Biblioteka Kwartalnika Filmowego
    • Sesje naukowe
  • Konferencje, wykłady i seminaria  
    • Informacje archiwalne
  • Międzynarodowa współpraca naukowa
  • Sprawozdania
  • Granty
Kwartalnik Filmowy

ISSN: 0452-9502 (Print) / e-ISSN: 2719-2725 (Online)                                 

PLATFORMA INTERNETOWA CZASOPISMA I ZGŁASZANIE TEKSTÓW

Redaktorka naczelna - Karolina Kosińska
Zespół: Ewa Fiuk, Beata Kosińska-Krippner, Grzegorz Nadgrodkiewicz (sekretarz redakcji), Klaudia Rachubińska
Korekta: Joanna Zabłocka (język polski), Zofia Ziemann (język angielski)
Opracowanie graficzne i przygotowanie do druku: Studio Graficzne TEMPERÓWKA

                                                                                                                                                        S E R I A   W Y D A W N I C Z A
Rada Naukowo-Redakcyjna: dr hab. Zbigniew Benedyktowicz (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk), prof. Paul Coates (University of Western Ontario), prof. Janina Falkowska (University of Western Ontario), prof. Joseph Garncarz (Universität zu Köln), Roman Gutek, prof. dr hab. Marek Haltof (Northern Michigan University), prof. dr hab. Marek Hendrykowski (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza), prof. dr hab. Maryla Hopfinger (Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk), dr Rafał Marszałek, prof. Ewa Mazierska (University of Central Lancashire), dr hab. Elżbieta Ostrowska (Uniwersytet Łódzki), prof. dr hab. Mirosław Przylipiak (Uniwersytet Gdański), prof. Laura Rascaroli (University College Cork), Tadeusz Sobolewski, prof. dr hab. Grażyna Stachówna (Uniwersytet Jagielloński), prof. dr hab. Daniel Szczechura (Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych), prof. dr hab. Tadeusz Szczepański (Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna), prof. Daniela Treveri Gennari (Oxford Brookes University), prof. dr hab. Andrzej Werner
 
Osoby recenzujące i współpracujące: dr hab. Marcin Adamczak (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza), prof. Paul Coates (University of Western Ontario), dr hab. Elżbieta Durys (Uniwersytet Warszawski), prof. Janina Falkowska (University of Western Ontario), dr Cristina Formenti (Università degli Studi di Udine), dr Stephen Glynn (De Montfort University), prof. dr hab. Andrzej Gwóźdź (Uniwersytet Śląski), prof. dr hab. Marek Haltof (Northern Michigan University), prof. dr hab. Małgorzata Hendrykowska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza), prof. dr hab. Marek Hendrykowski (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza), prof. dr hab. Maryla Hopfinger (Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk), dr hab. Barbara Kita (Uniwersytet Śląski), prof. dr hab. Ryszard W. Kluszczyński (Uniwersytet Łódzki), prof. dr hab. Tomasz Kłys (Uniwersytet Łódzki), prof. Bettina Kümmerling-Meibauer (Eberhard Karls Universität Tübingen), dr Paulina Kwiatkowska (Uniwersytet Warszawski), prof. Ramon Lobato (Royal Melbourne Institute of Technology), prof. Ewa Mazierska (University of Central Lancashire), prof. Cecília Mello (Universidade de São Paulo), dr Jadwiga Mostowska (Centralny Gabinet Edukacji Filmowej), dr hab. Anna Nacher (Uniwersytet Jagielloński), dr hab. Elżbieta Ostrowska (Uniwersytet Łódzki), prof. Constantin Parvulescu (Universitatea Babeș-Bolyai), dr hab. Artur Piskorz (Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej), dr hab. Sławomir Sikora (Uniwersytet Warszawski), prof. dr hab. Bogusław Skowronek (Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej), prof. dr hab. Grażyna Stachówna (Uniwersytet Jagielloński), prof. dr hab. Tadeusz Szczepański (Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna), dr Matylda Szewczyk (Uniwersytet Warszawski), prof. Melanie Williams (University of East Anglia)

PROFIL CZASOPISMA

„Kwartalnik Filmowy” to naukowe czasopismo filmoznawcze – jeden z najbardziej cenionych i opiniotwórczych periodyków wśród polskich czasopism o tematyce kulturalnej. Zajmuje się historią i teorią filmu, sztuk audiowizualnych i mediów, a także prezentuje ważne zjawiska we współczesnym filmoznawstwie i medioznawstwie oraz zagadnienia poszerzające wiedzę na temat interdyscyplinarnych i międzykulturowych aspektów sztuki filmowej, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu polskiego. „Kwartalnik Filmowy” jest przeznaczony dla pracowników naukowych, studentów uniwersyteckich wydziałów humanistycznych i szkół artystycznych, dla szeroko pojętego środowiska filmowego oraz dla wyrobionych kinomanów.

Adres redakcji:
"Kwartalnik Filmowy"
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk
ul. Długa 26/28
00-950 Warszawa
E-mail: kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Tel.: (0-22) 50-48-234

INFORMACJE DLA AUTOREK i AUTORÓW ORAZ OSÓB RECENZUJĄCYCH

  • Wersją pierwotną (referencyjną) czasopisma jest wydanie w formie papierowej (ISSN: 0452-9502).
  • Plany wydawnicze czasopisma są dostępne w dziale Call for Papers.
  • Zgłoszenia tekstów do publikacji przyjmujemy wyłącznie przez platformę czasopisma.
  • "Kwartalnik Filmowy" jest czasopismem recenzowanym w trybie podwójnie ślepej recenzji (zachęcamy do zapoznania się z opisem procedury recenzyjnej).
  • Teksty nadsyłane do publikacji w „Kwartalniku Filmowym” muszą zawierać obowiązkowe załączniki (streszczenie, słowa kluczowe, nota biograficzna, bibliografia, afiliacja, numer ORCID) oraz być zgodne z wytycznymi redakcyjnymi i zasadami formatowania, tak jak jest to wyszczególnione we wskazówkach dla autorek i autorów.
  • Informacje dotyczące konfliktu interesów, anonimowości procesu recenzji oraz m.in. takich praktyk, jak plagiat, autoplagiat, "ghostwriting" czy "guest authorship" są dostępne w sekcji poświęconej etyce publikacji.
  • Zgłoszenie artykułu do czasopisma jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na poddanie go procedurze antyplagiatowej oraz ocenie w trybie podwójnej ślepej recenzji, a w przypadku przyjęcia tekstu do druku – na udostępnienie zredagowanej wersji artykułu czytelnikom "Kwartalnika Filmowego" na licencji Creative Commons BY 4.0.
  • Ponadto, zgłaszając artykuł do publikacji, autorka lub autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji Creative Commons BY 4.0 na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym” i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy jego ponownym wykorzystaniu.
  • Zgodnie z wykazem czasopism naukowych Ministerstwa Edukacji i Nauki za publikację w "Kwartalniku Filmowym" przyznaje się 100 punktów.
  • "Kwartalnik Filmowy" jest indeksowany w następujących bazach danych:
    - DOAJ (Directory of Open Access Journals)
    - Sherpa Romeo
    - MLA International Bibliography
    - EBSCO (Film and Television Literature Index with Full Text)
    - ERIH PLUS (The European Reference Index for the Humanities)
    - ProQuest
    - FIAF – International Index to Film Periodicals
    - CEEOL (The Central and Eastern European Online Library)
    - CEJSH (The Central European Journal of Social Sciences and Humanities)
    - Google Scholar
    - Biblioteka Nauki
    - BazHum
    - Index Copernicus – IC Journals Master List
    - PBN (Polska Bibliografia Naukowa)
    - WorldCat
    - Katalog Czasopism Kulturalnych
    - ARIANTA
  • Bieżące numery "Kwartalnika Filmowego" są dostępne w formie elektronicznej na platformie czasopisma w otwartym dostępie na licencji Creative Commons BY 4.0. W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji Creative Commons BY-NC-ND 4.0.
  • Archiwalne numery "Kwartalnika Filmowego" są dostępne w formie elektronicznej w częściowo otwartym dostępie w bibliotece Central and Eastern European Online Library (CEEOL).


HISTORIA
1951-1965

Koncepcja powołania czasopisma poświęconego sztuce filmowej zrodziła się na słynnym Zjeździe Filmowym w listopadzie 1949 r. Zjazd ten przypieczętował państwowy nadzór nad kinematografią…, uprawomocnił dyktat ideologii socjalizmu realistycznego, miał też uświadomić artystom konieczność wcielania w życie teorii Żdanowa przez uczestnictwo w walce klasowej, z równoczesnym potępieniem tzw. odchyleń prawicowo-nacjonalistycznych. Są…dzić należy, że akceptacja pomysłu o utworzeniu kwartalnika naukowego miała w intencji władz sprzyjać umacnianiu tych tendencji i budowaniu ideologicznych podstaw teorii, estetyki i krytyki "najważniejszej i najbardziej masowej ze sztuk".

więcej...
Stopka adres

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, ul. Długa 26/28, skr. poczt. 994, 00-950 Warszawa, tel. (22) 50 48 200, fax (22) 831 31 49, e-mail: sekretariatispan@gmail.com, NIP 525-000-85-48, REGON 000325794, konto w płatnościach krajowych BANK  BGK 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001, konto dla wpłat z zagranicy BANK BGK IBAN PL 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001 SWIFT GOSKPLPW

© 2025 Instytut Sztuki PAN
Nota Prawna Impressum
Projekt i wykonanie Kompan.pl