logo
EN EN PL PL Zaloguj się
Wyszukiwarka PL
Wyszukiwanie zaawansowane
O nas   Działalność badawcza   Wydawnictwa   Doktoranci   Studia podyplomowe   Biblioteka   Zbiory   CADIS   Dariah
Działalność badawcza
  • Rada Naukowa  
    • Wiadomości bieżące  
      • Informacje archiwalne
    • Tytuły i stopnie nadane w Instytucie Sztuki PAN
    • Postępowania habilitacyjne
    • Przewody i postępowania doktorskie
  • Zakład Historii Sztuki  
    • Pracownia Sztuki Dawnej
    • Pracownia Sztuki XIX-XXI wieku
    • Pracownia Rzemiosła Artystycznego i Designu
    • „Biuletyn Historii Sztuki”. Redakcja  
      • Spis numerów
      • Sprzedaż i prenumerata
  • Zakład Badań Podstawowych Historii Sztuki  
    • Katalog Zabytków Sztuki w Polsce  
      • Spisy treści
      • Sprzedaż i prenumerata
    • Słownik Artystów Polskich
    • Pracownia Dokumentacji Sztuk Wizualnych XX-XXI w.
    • Pracownia Dokumentacji Architektury XX-XXI w.
    • Pracownia Kampanologiczna
  • Zakład Historii i Teorii Teatru  
    • Pracownia Komparatystyki
    • Pracownia Teatru Społecznego
    • Pracownia Historii Teatru
    • Pracownia Teatru Dawnego
    • Pracownia Teatru Współczesnego
    • Archiwum Słownika Biograficznego Teatru Polskiego
    • Studia Komparatystyczne IS PAN
    • „Almanach Sceny Polskiej”. Redakcja  
      • Spisy treści
      • Sprzedaż i prenumerata
    • „Pamiętnik Teatralny”. Redakcja  
      • Spisy treści
      • Sprzedaż i prenumerata
    • Konferencje
    • Granty
  • Zakład Muzykologii  
    • Pracownia Etnomuzykologii  
      • Polska pieśń i muzyka ludowa
    • Pracownia Historii Muzyki  
      • Katalog Źródeł Muzycznych  
        • "Ikonografia Muzyczna. Studia i Materiały"
      • Muzyka polska za granicą
      • "Monumenta Musicae in Polonia"  
        • Opera omnia
        • Collectanea musicae artis
        • Tractatus de musica
        • Bibliotheca antiqua
        • Opera selecta
      • "Muzyka"  
        • Spisy treści
        • Sprzedaż i prenumerata
  • Zakład Filmoznawstwa, Sztuk Audiowizualnych i Antropologii Kultury  
    • Pracownia Antropologii Kultury i Sztuk Audiowizualnych  
      • „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”. Redakcja  
        • Spisy treści
        • Sprzedaż i prenumerata
    • Pracownia Filmoznawstwa  
      • „Kwartalnik Filmowy”. Redakcja  
        • Spisy treści
        • Sprzedaż i prenumerata
    • Biblioteka Kwartalnika Filmowego
    • Sesje naukowe
  • Konferencje, wykłady i seminaria  
    • Informacje archiwalne
  • Międzynarodowa współpraca naukowa
  • Sprawozdania
  • Granty
Pracownia Filmoznawstwa

dr Karolina Kosińska
dr Beata Kosińska-Krippner

dr Ewa Fiuk
mgr Grzegorz Nadgrodkiewicz

mgr Klaudia Rachubińska

tel. (22) 50-48-234

Ogólny obszar badań obejmuje m.in.: historię i teorię filmu i sztuk audiowizualnych; historię, kulturę, teorię, ekonomię i technikę mediów; prezentowanie, analizowanie i dokumentowanie najnowszych nurtów, tendencji i zjawisk we współczesnym filmoznawstwie i medioznawstwie; prezentowanie głównych tendencji i nurtów w kinie współczesnym; interdyscyplinarne i międzykulturowe aspekty współczesnej sztuki filmowej; nowe technologie multimedialne.

Szczegółowy zakres badań: prace badawcze z zakresu historii filmu obejmują wybrane zjawiska kina europejskiego i światowego. Rozwijane są badania nad gatunkami filmowymi i twórczością poszczególnych reżyserów oraz kontekstami kulturowymi kina. Ważne miejsce w badaniach historyczno-filmowych zajmuje kinematografia polska. Prace teoretyczno-filmowe, kładąc nacisk na antropologię kina, filmu i audiowizualności, obejmują rozleglejszy obszar tematyczny (teoria gatunków filmowych, narratologia filmowa, semiotyka, psychoanaliza, kognitywizm, dekonstrukcjonizm). Badania z zakresu mediów i kultury audiowizualnej koncentrują się na problematyce społecznych, komunikacyjnych i kulturowych uwarunkowań telewizji i mediów audiowizualnych. Wśród tematów objętych badaniami znajdują się m.in.: historia filmu (w tym także nowy koncept metodologiczny, reinterpretacje, stare dzieła filmowe w nowym kontekście); historia w filmie (prawda historii i prawda mitu, przekształcanie historii w filmie; polityka w filmie); awangardy filmowe (definicja, historia i współczesność); gatunki filmowe i telewizyjne (historia i tendencje rozwojowe); film dokumentalny (historia i teoria, analiza przykładów, formy faktualne); sacrum w kinie (kino i religia, duchowość w kinie); związki teatru i filmu; estetyka filmowa; etyka a film; obraz filmowy i obraz w filmie (ujęcia teoretyczne, znaczenie obrazu w filmie, przestrzeń w filmie, malarstwo a film, animacja filmowa); kino w poszukiwaniu tożsamości (zagadnienie "innego", gender, wizerunki medialne, tożsamość kina); współczesne lęki i niepokoje w kinie (film a filozofia nowoczesności, kino gatunków – horrory, filmy wojenne etc.); narracja i narratologia filmowa (historia i teoria, nowe zjawiska i teorie); autor w filmie; autobiografizm; kinematografie narodowe (m.in. kino polskie, skandynawskie, austriackie, brytyjskie, krajów azjatyckich); relacja film – fotografia – rzeczywistość; homo ludens w kinie; film i ideologia; antropologia i film; słowo, dźwięk i muzyka w filmie; aktor i postać filmowa; kino a nowe media; portret artysty w filmie; sztuczny człowiek w filmie; miasto w filmie; monografie twórców i gatunków filmowych; multikulturowość w kinie; funkcje rzeczy i przedmiotów w filmie; realizm społeczny w filmie.

"Kwartalnik Filmowy"
Jedyne w Polsce regularnie ukazujące się naukowe czasopismo filmoznawcze, jeden z najbardziej cenionych i opiniotwórczych periodyków wśród czasopism o tematyce kulturalnej. Zajmuje się historią i teorią filmu, sztuk audiowizualnych i mediów, zamieszczając teksty klasyków teorii filmu i ich nowe odczytania, a także prezentując najnowsze zjawiska we współczesnym filmoznawstwie i medioznawstwie oraz zagadnienia poszerzające wiedzę na temat interdyscyplinarnych i międzykulturowych aspektów współczesnej sztuki filmowej. "Kwartalnik Filmowy" przeznaczony jest dla pracowników naukowych, studentów uniwersyteckich wydziałów humanistycznych i szkół artystycznych, dla szeroko pojętego środowiska filmowego oraz dla wyrobionych kinomanów.

Stopka adres

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, ul. Długa 26/28, skr. poczt. 994, 00-950 Warszawa, tel. (22) 50 48 200, fax (22) 831 31 49, e-mail: sekretariatispan@gmail.com, NIP 525-000-85-48, REGON 000325794, konto w płatnościach krajowych BANK  BGK 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001, konto dla wpłat z zagranicy BANK BGK IBAN PL 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001 SWIFT GOSKPLPW

© 2025 Instytut Sztuki PAN
Nota Prawna Impressum
Projekt i wykonanie Kompan.pl