logo
EN EN PL PL Zaloguj się
Wyszukiwarka PL
Wyszukiwanie zaawansowane
O nas   Działalność badawcza   Wydawnictwa   Doktoranci   Studia podyplomowe   Biblioteka   Zbiory   CADIS   Dariah
Działalność badawcza
  • Rada Naukowa  
    • Wiadomości bieżące  
      • Informacje archiwalne
    • Tytuły i stopnie nadane w Instytucie Sztuki PAN
    • Postępowania habilitacyjne
    • Przewody i postępowania doktorskie
  • Zakład Historii Sztuki  
    • Pracownia Sztuki Dawnej
    • Pracownia Sztuki XIX-XXI wieku
    • Pracownia Rzemiosła Artystycznego i Designu
    • „Biuletyn Historii Sztuki”. Redakcja  
      • Spis numerów
      • Sprzedaż i prenumerata
  • Zakład Badań Podstawowych Historii Sztuki  
    • Katalog Zabytków Sztuki w Polsce  
      • Spisy treści
      • Sprzedaż i prenumerata
    • Słownik Artystów Polskich
    • Pracownia Dokumentacji Sztuk Wizualnych XX-XXI w.
    • Pracownia Dokumentacji Architektury XX-XXI w.
    • Pracownia Kampanologiczna
  • Zakład Historii i Teorii Teatru  
    • Pracownia Komparatystyki
    • Pracownia Teatru Społecznego
    • Pracownia Historii Teatru
    • Pracownia Teatru Dawnego
    • Pracownia Teatru Współczesnego
    • Archiwum Słownika Biograficznego Teatru Polskiego
    • Studia Komparatystyczne IS PAN
    • „Almanach Sceny Polskiej”. Redakcja  
      • Spisy treści
      • Sprzedaż i prenumerata
    • „Pamiętnik Teatralny”. Redakcja  
      • Spisy treści
      • Sprzedaż i prenumerata
    • Konferencje
    • Granty
  • Zakład Muzykologii  
    • Pracownia Etnomuzykologii  
      • Polska pieśń i muzyka ludowa
    • Pracownia Historii Muzyki  
      • Katalog Źródeł Muzycznych  
        • "Ikonografia Muzyczna. Studia i Materiały"
      • Muzyka polska za granicą
      • "Monumenta Musicae in Polonia"  
        • Opera omnia
        • Collectanea musicae artis
        • Tractatus de musica
        • Bibliotheca antiqua
        • Opera selecta
      • "Muzyka"  
        • Spisy treści
        • Sprzedaż i prenumerata
  • Zakład Filmoznawstwa, Sztuk Audiowizualnych i Antropologii Kultury  
    • Pracownia Antropologii Kultury i Sztuk Audiowizualnych  
      • „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”. Redakcja  
        • Spisy treści
        • Sprzedaż i prenumerata
    • Pracownia Filmoznawstwa  
      • „Kwartalnik Filmowy”. Redakcja  
        • Spisy treści
        • Sprzedaż i prenumerata
    • Biblioteka Kwartalnika Filmowego
    • Sesje naukowe
  • Konferencje, wykłady i seminaria  
    • Informacje archiwalne
  • Międzynarodowa współpraca naukowa
  • Sprawozdania
  • Granty
Music and Propaganda in the Visual Arts, Warsaw, 2012 March 29-30

 

International Conference Programme  


Thursday 29 March 2012


9:45–10.00
Opening of the Conference

10.00–11.30
Session 1: Musical Iconography and Propaganda in the Middle Ages and Early Modern Period – in Search of a Paradigm   
Chair: Florence Gétreau (National Centre for Scientific Research, Paris)

  • Gabriela Currie (University of Minnesota, Twin City)
    The Familiar ‘Other’: Crusader Propaganda and Music Iconography in Manuscripts of the Outremer
  • Sławomira Żerańska-Kominek (University of Warsaw)
    Donna Musica as a Figure in Cultural Memory. Allegories of Music in Cesare Ripa’s Iconologia
  • Ivan S. Vukčević (University of Montenegro, Podgorica)
    The Angelic Polyphony in Kotor Churches. Echoes of the Council of Trent in the Art of the Bay of Kotor

11.30–12.00
Coffee Break

12.00−13.30
Session 2: Seventeenth-Century Arts in the Service of the French and Francophile Courts
Chair: Gabriela Currie (University of Minnesota, Twin City)

  • Cristina Santarelli (Institute for Musical Heritage in Piedmont, Turin)
    ‘Soft’ Anti-Turkish Propaganda in Some 17th Century Savoy Court Celebrations
     
  • Florence Gétreau (National Center for Scientific Research, Paris)
    Music and Dance in Allegories of the Good Government: Versailles between 1661 and 1685
     
  • Małgorzata Biłozór-Salwa (University of Warsaw Library)
    The Role of Music in Promoting the Franco-Spanish Union by the Marriage of Louis XIII with Anne of Austria in 1615

13.30−15.00
Lunch break

15.00–16.30
Session 3: Romantic Opera
Chair: Stanislav Tuksar (University of Zagreb)

  • Davide Nadali (Sapienza University of Rome, University of Parma)
    Looking at Music: the Representation of the Ancient Near East between Fiction and Reality in the Age of Orientalism
     
  • Vjera Katalinić (Croatian Academy of Sciences and Arts, Zagreb)
    The Picture of the National Hero in the Croatian National Opera during the 'Long 19th-Century'
     
  • Grzegorz Zieziula (Polish Academy of Sciences, Warsaw)
    From Ariadne to Halka: the ‘Melodrama Model’ in Polish National Opera and its Iconography

 17.30 Guided Museum Tour - The Fryderyk Chopin Museum in Warsaw, Ostrogski Palace, Okólnik 1, Warsaw

 


Friday 30 March 2012


10.00–11.30
Session 4: Music as an Element of Propaganda between the World Wars
Chair: Björn R. Tammen (Austrian Academy of Sciences, Vienna)

  • Przemysław Strożek (Polish Academy of Sciences, Warsaw)
    ‘Jazz is the face of nostalgia for our time’ (A.G. Bragaglia). Jazz and Futurism in Fascist Italy
  • Patricia Hall (University of Michigan, Ann Arbor)
    Leni Riefenstahl’s ‘Ballet’ Olympia
  • Piotr Dahlig (Polish Academy of Sciences, Warsaw)
    Music on Postage Stamps. Preferences, Propaganda, Art

11.30–12.00
Coffee Break

12.00−13.30
Session 5: Twentieth-Century Totalitarism and Its Iconosphere
Chair: Patricia Hall (University of Michigan, Ann Arbour)

  • Marcin Zgliński (Polish Academy of Sciences, Warsaw)
    Iconosphere of Music in the Stalinist USRR and the Third Reich – a Tentative Comparison
     
  • Stanislav Tuksar (University of Zagreb)
    Hidden and Overt Socio-Political Messages in 1941 Croatian Newspapers: Totalitarian Rightist Ideology and its Musico-Pictorial Projections 
     
  • Sławomir Wieczorek (University of Wrocław)
    Music in the Iconosphere of Stalinist Poland

13.30−15.00
Lunch break

15.00−16.30
Session 6: Popular Music and Its Ideology
Chair: Sławomira Żerańska−Kominek (University of Warsaw)

  • Mariusz Gradowski (University of Warsaw)
    ‘Polish Hair’. Some Remarks on Cultural Propaganda, Image and Stage Performance of Polish Rock and Roll Bands in the 1960s
     
  • Nicola Bizzo (University of Turin)
    Queen’s Influences Between Theatre, Movies and Comics: a Focus on Mass Media and the Advertising Sidelines of Musical Iconography
     
  • Julijana Zhabeva-Papazova (Bulgarian Academy of Sciences, Sofia)
    Alternative Rock in Yugoslavia in the 1980s and its Musical Iconography

16.30 Closing of the conference

 

Organizer:

Liber Pro Arte Society

Institute of Art of the Polish Academy of Sciences, in cooperation with


 International Musicological Society - Study Group on Musical Iconography

Scientific committee:
Paweł Gancarczyk, Dominika Grabiec, Jolanta Guzy-Pasiak, Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Björn R. Tammen, Marcin Zgliński

Contact person:
Dominika Grabiec, email: dominikagrabiec@wp.pl

Address of the hosting institution:
Instytut Sztuki PAN, Zakład Muzykologii, ul. Długa 26/28, 00-950 Warsaw, Poland

Partner:

 
 

The Fryderyk Chopin Museum in Warsaw

 

 Co-financed by Polish Ministry of Science and Higher Education

 


Our previous conferences:

2010: Perspektywy ikonografii muzycznej w Polsce. Źródła – konteksty – interpretacje

2011: Muzyka w sztukach wizualnych XIX–XXI wieku

 


View Fotos from the International Conference Music and Propaganda in the Visual Arts

 

 All Photos by Krzysztof Piłat

 

 

wróć
Stopka adres

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, ul. Długa 26/28, skr. poczt. 994, 00-950 Warszawa, tel. (22) 50 48 200, fax (22) 831 31 49, e-mail: sekretariatispan@gmail.com, NIP 525-000-85-48, REGON 000325794, konto w płatnościach krajowych BANK  BGK 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001, konto dla wpłat z zagranicy BANK BGK IBAN PL 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001 SWIFT GOSKPLPW

Polska Akademia Nauk Komitet Nauk o Sztuce PAN Europeana Connect Europeana
© 2025 Instytut Sztuki PAN
Nota Prawna Impressum
Projekt i wykonanie Kompan.pl