logo
EN EN PL PL Zaloguj się
Wyszukiwarka PL
Wyszukiwanie zaawansowane
O nas   Działalność badawcza   Wydawnictwa   Doktoranci   Studia podyplomowe   Biblioteka   Zbiory   CADIS   Dariah
Działalność badawcza
  • Rada Naukowa  
    • Wiadomości bieżące  
      • Informacje archiwalne
    • Tytuły i stopnie nadane w Instytucie Sztuki PAN
    • Postępowania habilitacyjne
    • Przewody i postępowania doktorskie
  • Zakład Historii Sztuki  
    • Pracownia Sztuki Dawnej
    • Pracownia Sztuki XIX-XXI wieku
    • Pracownia Rzemiosła Artystycznego i Designu
    • „Biuletyn Historii Sztuki”. Redakcja  
      • Spis numerów
      • Sprzedaż i prenumerata
  • Zakład Badań Podstawowych Historii Sztuki  
    • Katalog Zabytków Sztuki w Polsce  
      • Spisy treści
      • Sprzedaż i prenumerata
    • Słownik Artystów Polskich
    • Pracownia Dokumentacji Sztuk Wizualnych XX-XXI w.
    • Pracownia Dokumentacji Architektury XX-XXI w.
    • Pracownia Kampanologiczna
  • Zakład Historii i Teorii Teatru  
    • Pracownia Komparatystyki
    • Pracownia Teatru Społecznego
    • Pracownia Historii Teatru
    • Pracownia Teatru Dawnego
    • Pracownia Teatru Współczesnego
    • Archiwum Słownika Biograficznego Teatru Polskiego
    • Studia Komparatystyczne IS PAN
    • „Almanach Sceny Polskiej”. Redakcja  
      • Spisy treści
      • Sprzedaż i prenumerata
    • „Pamiętnik Teatralny”. Redakcja  
      • Spisy treści
      • Sprzedaż i prenumerata
    • Konferencje
    • Granty
  • Zakład Muzykologii  
    • Pracownia Etnomuzykologii  
      • Polska pieśń i muzyka ludowa
    • Pracownia Historii Muzyki  
      • Katalog Źródeł Muzycznych  
        • "Ikonografia Muzyczna. Studia i Materiały"
      • Muzyka polska za granicą
      • "Monumenta Musicae in Polonia"  
        • Opera omnia
        • Collectanea musicae artis
        • Tractatus de musica
        • Bibliotheca antiqua
        • Opera selecta
      • "Muzyka"  
        • Spisy treści
        • Sprzedaż i prenumerata
  • Zakład Filmoznawstwa, Sztuk Audiowizualnych i Antropologii Kultury  
    • Pracownia Antropologii Kultury i Sztuk Audiowizualnych  
      • „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”. Redakcja  
        • Spisy treści
        • Sprzedaż i prenumerata
    • Pracownia Filmoznawstwa  
      • „Kwartalnik Filmowy”. Redakcja  
        • Spisy treści
        • Sprzedaż i prenumerata
    • Biblioteka Kwartalnika Filmowego
    • Sesje naukowe
  • Konferencje, wykłady i seminaria  
    • Informacje archiwalne
  • Międzynarodowa współpraca naukowa
  • Sprawozdania
  • Granty
Barbara Przybyszewska-Jarmińska (wyd.)

Marcin Mielczewski, Opera omnia, seria II, t. II: Koncerty wokalno-instrumentalne cz. 1/ Vocal-instrumental concertos, part I, wyd. Barbara Przybyszewska-Jarmińska  (Monumenta Musicae in Polonia, seria A: Opera Omnia), Warszawa, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, 2018,
ISBN 978-83-65630-49-0
ss. 420

cena: 120 ,- zł
Zamów / Order        Pobierz / Download

 


Od czasu ukazania się w 1986 roku, w ramach przygotowanego przez Zygmunta M. Szweykowskiego pierwszego tomu Opera omnia Marcina Mielczewskiego (zm. 1651), katalogu tematycznego utworów tego najszerzej znanego w siedemnastowiecznej Europie polskiego kompozytora liczba jego znanych i zachowanych kompozycji co najmniej się potroiła. Prezentowana pozycja, poprzedzona nowym katalogiem utworów Mielczewskiego (Monumenta Musicae in Polonia 2013) autorstwa Barbary Przybyszewskiej-Jarmińskiej z Instytutu Sztuki PAN, której badania i znaleziska w głównej mierze spowodowały tak istotną zmianę  w znajomości dzieł kompozytora, otwiera drugą serię jego  Opera omnia. Z uwagi na fakt, że znany dorobek Mielczewskiego w największym stopniu powiększył się w grupie kościelnych koncertów wokalno-instrumentalnych, autorka edycji za sprawę pierwszoplanową uznała wydanie wszystkich zachowanych kompozycji w tym gatunku, zarówno tych, które zostały już w Monumenta Musicae in Polonia wydane, jak i, w zdecydowanej większości, nie mających jeszcze edycji w tym wydawnictwie lub w ogóle dotąd niewydawanych. Przy zachowaniu struktury serii pierwszej Opera omnia Mielczewskiego, koncerty wokalno-instrumentalne będą wydawane w tomie II, który z uwagi na znaczną liczbę i znaczące rozmiary  utworów zostanie podzielony na pięć woluminów. W pierwszym z nich znajdują się edycje następujących kompozycji:  Ante thorum  (w oryginalnej wersji łacińskojęzycznej oraz w wariancie z tekstem niemieckojęzycznej kontrafaktury O Heiliger Geist, o Herre Gott) i analogicznie Audite gentes et exsultate (Nun höret alle) oraz  Beata Dei Genitrix, Maria (Dies ist vom Herrn geschehen), jak również propozycja rekonstrukcji utworu Ave, florum flos, Hyacinthe  zachowanego wyłącznie w wersji z tekstem niemieckim Halleluja. Nun freut euch, także tutaj edytowanej, a ponadto Beatus vir  i Benedictus sit Deus oraz dwa koncerty, które ukazały się już w pierwszej serii Opera omnia Marcina Mielczewskiego  – Audite et admiramini i Benedictio et claritas. Obok edycji tom zawiera opublikowane w języku polskim i angielskim wstęp monograficzny, wstęp edytorski i komentarz krytyczny, łacińskie i niemieckie teksty utworów z tłumaczeniami polsko- i anglojęzycznymi oraz ilustracje.

*   *   *

The first of the planned five volumes of vocal-instrumental concertos by Marcin Mielczewski (d. 1651), published in series II of this composer’s opera omnia. The volume contains source-critical editions of the following compositions: Antethorum  (in the original Latin language version as well as its variant with the German language contrafacture O Heiliger Geist, o Herre  Gott), analogously Audite gentes et exsultate (Nun höretalle) and  Beata Dei Genitrix, Maria (DiesistvomHerrngeschehen). It also includes a suggested reconstruction of the work Ave, florumflos, Hyacinthe  surviving only in the version with the German language text Halleluja. Nun freuteuch, also edited here; moreover Beatus vir  and Benedictus sit Deus and two concertos which had already appeared in the first series of Marcin Mielczewski’s opera omnia   – Audite et admiramini and Benedictio et claritas. Alongside the edition the volume includes monographic and editorial introductions, illustrations, critical commentary and Latin and German texts of the compositions with translations into the Polish and English languages. The publication is edited in a Polish and an English version.

wróć
Stopka adres

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, ul. Długa 26/28, skr. poczt. 994, 00-950 Warszawa, tel. (22) 50 48 200, fax (22) 831 31 49, e-mail: sekretariatispan@gmail.com, NIP 525-000-85-48, REGON 000325794, konto w płatnościach krajowych BANK  BGK 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001, konto dla wpłat z zagranicy BANK BGK IBAN PL 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001 SWIFT GOSKPLPW

Polska Akademia Nauk Komitet Nauk o Sztuce PAN Europeana Connect Europeana
© 2025 Instytut Sztuki PAN
Nota Prawna Impressum
Projekt i wykonanie Kompan.pl