logo
EN EN PL PL Zaloguj się
Wyszukiwarka PL
Wyszukiwanie zaawansowane
O nas   Działalność badawcza   Wydawnictwa   Doktoranci   Studia podyplomowe   Biblioteka   Zbiory   CADIS   Dariah
Działalność badawcza
  • Rada Naukowa  
    • Wiadomości bieżące  
      • Informacje archiwalne
    • Tytuły i stopnie nadane w Instytucie Sztuki PAN
    • Postępowania habilitacyjne
    • Przewody i postępowania doktorskie
  • Zakład Historii Sztuki  
    • Pracownia Sztuki Dawnej
    • Pracownia Sztuki XIX-XXI wieku
    • Pracownia Rzemiosła Artystycznego i Designu
    • „Biuletyn Historii Sztuki”. Redakcja  
      • Spis numerów
      • Sprzedaż i prenumerata
  • Zakład Badań Podstawowych Historii Sztuki  
    • Katalog Zabytków Sztuki w Polsce  
      • Spisy treści
      • Sprzedaż i prenumerata
    • Słownik Artystów Polskich
    • Pracownia Dokumentacji Sztuk Wizualnych XX-XXI w.
    • Pracownia Dokumentacji Architektury XX-XXI w.
    • Pracownia Kampanologiczna
  • Zakład Historii i Teorii Teatru  
    • Pracownia Komparatystyki
    • Pracownia Teatru Społecznego
    • Pracownia Historii Teatru
    • Pracownia Teatru Dawnego
    • Pracownia Teatru Współczesnego
    • Archiwum Słownika Biograficznego Teatru Polskiego
    • Studia Komparatystyczne IS PAN
    • „Almanach Sceny Polskiej”. Redakcja  
      • Spisy treści
      • Sprzedaż i prenumerata
    • „Pamiętnik Teatralny”. Redakcja  
      • Spisy treści
      • Sprzedaż i prenumerata
    • Konferencje
    • Granty
  • Zakład Muzykologii  
    • Pracownia Etnomuzykologii  
      • Polska pieśń i muzyka ludowa
    • Pracownia Historii Muzyki  
      • Katalog Źródeł Muzycznych  
        • "Ikonografia Muzyczna. Studia i Materiały"
      • Muzyka polska za granicą
      • "Monumenta Musicae in Polonia"  
        • Opera omnia
        • Collectanea musicae artis
        • Tractatus de musica
        • Bibliotheca antiqua
        • Opera selecta
      • "Muzyka"  
        • Spisy treści
        • Sprzedaż i prenumerata
  • Zakład Filmoznawstwa, Sztuk Audiowizualnych i Antropologii Kultury  
    • Pracownia Antropologii Kultury i Sztuk Audiowizualnych  
      • „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”. Redakcja  
        • Spisy treści
        • Sprzedaż i prenumerata
    • Pracownia Filmoznawstwa  
      • „Kwartalnik Filmowy”. Redakcja  
        • Spisy treści
        • Sprzedaż i prenumerata
    • Biblioteka Kwartalnika Filmowego
    • Sesje naukowe
  • Konferencje, wykłady i seminaria  
    • Informacje archiwalne
  • Międzynarodowa współpraca naukowa
  • Sprawozdania
  • Granty
Otwarte seminaria Zakładu Filmoznawstwa, Sztuk Audiowizualnych i Antropologii Kultury

ZAKŁAD FILMOZNAWSTWA, SZTUK AUDIOWIZUALNYCH I ANTROPOLOGII KULTURY

serdecznie zaprasza na otwarte seminaria z cyklu Antropologia kultury i antropologia filmu
(pod kierunkiem dra hab. Zbigniewa Benedyktowicza, prof. ISPAN)

Seminaria odbywają się on-line na platformie Microsoft Teams (polecamy zainstalowanie dedykowanej aplikacji lub korzystanie z przeglądarki Microsoft Edge). Linki do spotkań będziemy umieszczać sukcesywnie poniżej, pod opisami wystąpień, na kilka dni przed wydarzeniem.


dr Ewa Fiuk
Migracje filmowe. Młodzi Polacy w Niemczech za i przed kamerą

  • 13 stycznia 2021 roku (środa), godz. 12:00

Wśród żyjących w Niemczech twórców filmowych z tzw. tłem migracyjnym są również Polacy. To osoby, które w dzieciństwie (najczęściej w latach 90.) wyjechały z rodzicami do RFN na fali migracji zarobkowej, tam ukończyły szkoły filmowe i dziś realizują filmy. Wystąpienie będzie poświęcone częściowo ich twórczości. Dr Ewa Fiuk spróbuje odpowiedzieć na pytania: co charakteryzuje tę twórczość? Z jakiej perspektywy opowiadane są historie filmowe? Czego dotyczą? Druga część spotkania będzie poświęcona obrazowi Polaków – migrantów w filmach niemieckich i polskich reżyserów po 1989 r. Oba zjawiska łączy problem tożsamości i to on będzie stanowił trzon refleksji.
 

dr Tomasz Szerszeń
Kolor Historii

  • 18 lutego 2021 roku (czwartek), godz. 12:00

Czy historia ma swój kolor? Jaką barwę ma katastrofa? I w jakim miejscu dyskurs historyczny i ten poświęcony barwom spotykają się z refleksją na temat fotografii? Wystąpienie łączy rozważania na temat użycia kolorów w twórczości ukraińskiego fotografa Borysa Michajłowa i ich historiozoficznej roli w refleksji nad schyłkową fazą ZSRR oraz latami transformacji, z pytaniem o „efekt Czarnobyla” w sowieckim i postsowieckim społeczeństwie, zwłaszcza w kontekście pytania o polityczną widzialność/niewidzialność radiacji.
 

dr Karolina Kosińska
Niemożliwa identyfikacja, czyli o relacji widza i bohatera w kontekście filmów Alana Clarke’a

  • 17 marca 2021 roku (środa), godz. 12:00

Filmy Alana Clarke’a, brytyjskiego reżysera eksperymentującego z formułą realizmu społecznego, to filmy „chodzone” – głównym ich motywem jest postać w ruchu, w drodze. Właśnie postać, nie bohater, bo Clarke przekreśla psychologizm, idąc w stronę czystego behawioryzmu. Fabuła zostaje zredukowana do minimum, wyrugowana przez nieustający, czasem kompulsywny, czasem na wpół senny marsz postaci, uporczywe „krok za krokiem”. Rytmiczność i hipnotyczność kroków wpływają na widza nie tylko afektywnie, ale wręcz fizjologicznie. Czy w takiej sytuacji możliwa jest identyfikacja widza z bohaterem/postacią? Czy taką identyfikację można zastąpić cielesnym odbiorem kina?
 

mgr Grzegorz Nadgrodkiewicz
Pasja filmowa jako remake. O przetworzeniach toposu biblijnego na przykładzie „Zaćmy” Ryszarda Bugajskiego

  • 14 kwietnia 2021 roku (środa), godz. 12:00

Tematem wystąpienia będzie refleksja nad sposobami transformowania toposu biblijnego w historii filmu w oparciu o analizę wybranych scen z „Zaćmy” (2016) Ryszarda Bugajskiego, zaś jej kontekstem – tradycja tak zwanego filmu pasyjnego (subgatunku w obrębie kina religijnego), który zasadza się na ponawianej ewokacji archetypowego obrazu Męki Jezusa Chrystusa i poddawaniu go rozmaitym artystycznym przetworzeniom w dziele filmowym. W takim ujęciu „Zaćma” może być postrzegana jako film, który w swej głębokiej, onirycznej warstwie narracyjnej jest swoistym remakiem tematu pasyjnego. Refleksji służyć będzie m.in. propozycja teoretycznego modelu wędrówki toposu Drogi Krzyżowej.
 

dr Beata Kosińska-Krippner
O strategiach wykorzystywania dokumentalności w filmach wybranych reżyserów

  • 12 maja 2021 roku (środa), godz. 12:00

Tematem wystąpienia będzie dokumentalność w hybrydach faktualnych. Jak różni twórcy filmowi rozumieją dokumentalność (dokument pojmowany jako świadectwo, autentyk) i jak się to przekłada na konkretne produkcje? Krótki przegląd strategii wykorzystywania dokumentalności w filmie będzie pretekstem do przybliżenia twórczości Aviego Mograbiego i Jorge Sanjinésa oraz przyjrzenia się ich odmiennemu pojmowaniu kina politycznego.
 

prof. dr hab. Dariusz Czaja
Falując (kruche ramy świadectwa)

  • 16 czerwca 2021 roku (środa), godz. 12:00

"Paterson" (2016), kameralne arcydzieło Jima Jarmuscha to opowieść o stwarzającej sile poezji. Poetycki umysł Patersona (kierowcy autobusu z Paterson) zanurzony jest w strumieniu rzeczywistości, w nieogarnionym, płynnym żywiole. Te jawnie buddyjskie rezonanse "Patersona" dochodzą do widza z pewnym opóźnieniem. Przy uważniejszym spojrzeniu widać wyraźnie, że film Jarmuscha to esencjalnie wschodnia (w szerokim rozumieniu słowa) opowieść: w istotnych punktach podszyta buddyjskim światoodczuciem narracja, osadzona w zachodnich realiach. Film opowiada o sile poetyckiego spojrzenia, o próbach zobaczenia świata w jego nieuprzedmiotowionej, niezapośredniczonej przez doraźne interesy postaci. Jest pochwałą poezji jako bezinteresownej formy bycia-w-świecie. Co ciekawe: dokładnie tym samym jest film Jarmuscha. Jego pozbawiona niemal akcji, niespieszna, kontemplacyjna forma zmierza w tym samym kierunku. Mówiąc inaczej: film, który w swoim zasadniczym wymiarze opowiada o poezji, sam staje się poezją.
Polecamy obejrzenie filmu przed spotkaniem na jednej z platform streamingowych.

wróć
Stopka adres

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, ul. Długa 26/28, skr. poczt. 994, 00-950 Warszawa, tel. (22) 50 48 200, fax (22) 831 31 49, e-mail: sekretariatispan@gmail.com, NIP 525-000-85-48, REGON 000325794, konto w płatnościach krajowych BANK  BGK 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001, konto dla wpłat z zagranicy BANK BGK IBAN PL 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001 SWIFT GOSKPLPW

© 2025 Instytut Sztuki PAN
Nota Prawna Impressum
Projekt i wykonanie Kompan.pl