logo
EN EN PL PL Zaloguj się
Wyszukiwarka PL
Wyszukiwanie zaawansowane
O nas   Działalność badawcza   Wydawnictwa   Doktoranci   Studia podyplomowe   Biblioteka   Zbiory   CADIS   Dariah
Studia podyplomowe
  • Rekrutacja
  • Specjalizacje  
    • Historia sztuki i współczesna kultura wizualna
    • Historia sztuki nowoczesnej
    • Fotografia: historia, sztuka, praktyki
    • Historia muzyki i współczesna kultura muzyczna
    • Historia rzemiosła artystycznego i dizajnu
    • Teatrologia
    • Filmoznawstwo 2
    • Archiwum
  • Regulaminy
  • Klauzula informacyjna - COVID-19
Fotografia: historia, sztuka, praktyki TRYB STACJONARNY

 

Harmonogram zjazdów w roku akademickim 2024/2025

(tryb stacjonarny)

 

 

 

I semestr

II semestr

12-13 października

8-9 marca

26-27 października

22-23 marca

23-24  listopada

12-13 kwietnia

7-8 grudnia

17-18 maja

18-19 stycznia

7-8 czerwca
 22-23 luty 28 czerwca EGZAMIN

 


 

 

 

 

Prowadząca specjalizację: dr Marta Ziętkiewicz (IS PAN)

 


 

Zajęcia odbywają się w siedzibie Instytutu Sztuki PAN na ul. Długiej 26/28 w Warszawie, w soboty i w niedziele zjazdowe w godzinach od 10:00 do 17:15. W ramach studiów organizowane są wspólne wyjścia na wystawy połączone z oprowadzaniem kuratorskim oraz warsztaty poza siedzibą IS PAN.
 
Dla kogo studia?
Zapraszamy wszystkich, którzy interesują się fotografią, a także osoby, które w swojej pracy zawodowej (np.: archiwa, biblioteki, uczelnie, muzea) stykają się z nią  na co dzień i chciałyby poszerzyć i usystematyzować swoją wiedzę na jej temat. Celem zajęć jest przedstawienie różnorodnych praktyk fotograficznych (od fotografii artystycznej aż do fotografię rodzinną i tak zwane snap shoty) i zaproponowanie perspektyw badawczych mogących mieć zastosowanie w ich analizie. Będziemy szukać odpowiedzi na pytanie o miejsce fotografii w kulturze, zarówno tej wysokiej, jak i popularnej, o jej rolę w społeczeństwie, zastanawiać się nad jej politycznymi powiązaniami. Zajęcia prowadzone są w przystępny sposób przez doświadczonych wykładowców akademickich, a także fotografów, kuratorów, muzealników oraz animatorów i popularyzatorów fotografii.
 
Problematyka zajęć


Temat przewodni:
Tematem przewodnim roku akademickiego 2024/2025 będzie album rodzinny i rodzinne kolekcje fotografii. Wspólnie poznamy historię tego fenomenu kultury, zastanowimy się nad jego przemianami i przyszłością. Nasi wykładowcy omówią rolę, jaką albumy odgrywały w społecznościach, rodzinach czy instytucjach oraz jakie emocje towarzyszą ich oglądaniu. Na zajęciach warsztatowych zajmiemy się zagadnieniami związanymi z konserwacją i przechowywaniem rodzinnych zbiorów fotografii.
 
Historia fotografii:
Przedstawimy wybrane zagadnienia z historii fotografii, zarówno światowej, jak i polskiej, najważniejszych twórców i ich dzieła. Zastanawiamy się nad relacjami fotografii z innymi dyscyplinami sztuki – malarstwem, literaturą, teatrem i filmem. Poszukamy odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób przemiany ekonomiczne, kulturowe, społeczne i polityczne znajdują swoje odbicie w fotografii, ale również w jaki sposób fotografia na te przemiany aktywnie oddziałuje. Prześledzimy też związki fotografii z innymi dziedzinami, np. medycyną, dziennikarstwem, filozofią i zastanowimy się, jaką role odegrała ona w ich rozwoju. 


 

Teoria i metodologia:

W zrozumiałej i zwięzłej formie przedstawimy podstawową problematykę z zakresu metodologii i teorii badań nad fotografią. Przyjrzymy się również historiografii fotografii po to, by lepiej zrozumieć, jak w kolejnych okresach zmieniał się sposób pisania o medium, z czego zmiany te wynikały i jakie na tej podstawie możemy wyciągnąć wnioski na temat naszego postrzegania roli i znaczenia fotografii.
 


 

Muzeum i kolekcja:
Spotkamy się z osobami, które zawodowo zajmują się opieką nad kolekcjami fotografii w różnych instytucjach kultury. Opowiedzą nam oni o zagadnieniach związanych z zarządzaniem takimi zbiorami, polityką budowy kolekcji oraz pozyskiwania dzieł. Przyjrzymy się także zagadnieniom związanym z funkcjonowaniem rynku aukcyjnego, galerii oraz prywatnych kolekcjonerów.
 


 

Wystawy:
Wspólnie zobaczymy wystawy fotografii, które będą pokazywane w Warszawie w trakcie trwania roku akademickiego. W tajniki tych ekspozycji wprowadzą nas ich kuratorzy, którzy nie tylko opowiedzą nam o prezentowanych obrazach, ale również przybliżą nam zagadnienia związane z przygotowywaniem i organizacją wystaw.
 


 

Wykładowcy:
Zajęcia poprowadzą m.in. prof. dr hab. Grażyna Kubica-Heller (UJ), dr hab. Marianna Michałowska (prof. UAM), dr hab. Maciej Szymanowicz (prof. UAM), dr hab. Izabela Zając (prof. ASP), Marek Świca (MuFo), dr Aleksandra Jatczak-Repeć (ASP), dr Witold Kanicki (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu), dr Adam Mazur (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu), dr Agnieszka Wanicka (UJ), dr Katarzyna Uchowicz (IS PAN), dr Marta Ziętkiewicz (IS PAN), dr Lech Lechowicz (PWSFTviT), Karolina Puchała-Rojek (Muzeum Warszawy), Katarzyna Mączewska (Muzeum Narodowe w Warszawie), Monika Szewczyk-Wittek, Anna Bednarek (Muzeum Historyczne Miasta Krakowa), dr Katarzyna Sagatowska (Galeria JEDNOSTKA), dr Agnieszka Rayss (Sputnik Photos), Karol Szymkowiak (Kolekcja Wrzesińska), dr Katarzyna Gębarowska (UMK), Iga Niewiadomska (Sotheby’s Institute of Art), dr Weronika Kobylińska (PWSFTviT), dr Dorota Łuczak (UAM), Agata Koprowicz (IKP UW), Marta Stawińska (IS PAN), dr Adrian Wykrota (UAM, Fundacja Pix.House) i inni.


Stopka adres

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, ul. Długa 26/28, skr. poczt. 994, 00-950 Warszawa, tel. (22) 50 48 200, fax (22) 831 31 49, e-mail: sekretariatispan@gmail.com, NIP 525-000-85-48, REGON 000325794, konto w płatnościach krajowych BANK  BGK 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001, konto dla wpłat z zagranicy BANK BGK IBAN PL 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001 SWIFT GOSKPLPW

Polska Akademia Nauk Komitet Nauk o Sztuce PAN Europeana Connect Europeana
© 2025 Instytut Sztuki PAN
Nota Prawna Impressum
Projekt i wykonanie Kompan.pl