logo
EN EN PL PL Zaloguj się
Wyszukiwarka PL
Wyszukiwanie zaawansowane
O nas   Działalność badawcza   Wydawnictwa   Doktoranci   Studia podyplomowe   Biblioteka   Zbiory   CADIS   Dariah
Studia podyplomowe
  • Rekrutacja
  • Specjalizacje  
    • Historia sztuki i współczesna kultura wizualna
    • Historia sztuki nowoczesnej
    • Fotografia: historia, sztuka, praktyki
    • Historia muzyki i współczesna kultura muzyczna
    • Historia rzemiosła artystycznego i dizajnu
    • Teatrologia
    • Filmoznawstwo 2
    • Archiwum
  • Regulaminy
  • Klauzula informacyjna - COVID-19
Historia sztuki i współczesna kultura wizualna TRYB ON-LINE
 

Dowiedz się więcej! Zobacz nagranie z DNIA OTWARTEGO ►Link

 

Harmonogram zjazdów w roku akademickim 2024/2025 (tryb ON-LINE)

 

I semestr

II semestr

5-6 października

15-16 luty

19-20 października

15-16 marca

16-17  listopada

29-30 marca

30 listopada-1 grudnia

5-6 kwietnia

11-12 stycznia

10-11 maja

 

31 maja-1czerwca

 

14 czerwca  WYCIECZKA

 

28 czerwca EGZAMIN

 

Opiekun specjalizacji: prof. dr hab. Joanna M. Sosnowska
 


 


 

Poniższe tematy są wyznacznikiem kierunków, które będą dominowały w czasie wykładów w roku akademickim 2024-2025. Ich celem jest ukazanie możliwie szerokiego spektrum zagadnień dotyczących historii sztuki powszechnej i polskiej. Słuchacze w trakcie wykładów zdobędą zarówno konkretną wiedzę dotyczącą kierunków, dzieł oraz artystów jak i umiejętności patrzenie na obiekty sztuki dawnej i współczesnej, dające możliwość rozpoznania charakterystycznych cech i ocenienia wartości dzieła. Wykłady dotykają zagadnień specyficznych dla danego okresu w dziejach sztuki a poprzez skoncentrowanie się na jednym problemie odsyłają do szerszego kontekstu. Każdy wykład można traktować jako monograficzne omówienie wybranego problemu czy dzieła. Wykładowcy przedstawiają swoje własne badania, często prezentując je po raz pierwszy. W trakcie jednego zjazdu omawiane są zagadnienia dotyczące zarówno sztuki dawnej jak i współczesnej. Wszystkie wykłady są bogato ilustrowane, słuchacze otrzymują prezentację i sylabusy wraz z podstawową bibliografię związaną z konkretnym tematem.
 


Metodologia

  • Co to jest sztuka i historia sztuki?
  • Metodologia historii sztuki
  • Podstawowe pojęcia historii sztuki
  • Podstawowe pojęcia sztuki współczesnej
  • Inwentaryzacja i ochrona zbytków
  • Rola muzeów i kolekcji sztuki

     

Sztuka starożytna i średniowieczna

  • Ut pictura poesis. Dzieje rzeźby antycznej
  • Humanitas i architektura antyczna
  • Początki ikonografii chrześcijańskiej
  • Kamień i cegła w sztuce średniowiecza
  • Budownictwo cysterskie
  • Styl piękny około roku 1400
  • Grody, zamki, miasta
  • Jak długo trwało średniowiecze

     

Sztuka Nowożytna

  • Sytuacja artysty i rzemieślnika cechowego w późnym średniowieczu i nowożytności
  • Wprowadzenie do problematyki statusu społecznego artysty w okresie nowożytnym
  • Sztuka Rzeczpospolitej Obojga Narodów
  • Relacje artystyczne między Włochami i Francją w dobie nowożytnej
  • Wielcy malarze, wielcy rzeźbiarze doby renesansu
  • Melancholia Dürera i von Triera
  • Sztuka na północ od Alp
  • Czy w Polsce była sztuka renesansowa?
  • Ikonografia protestancka i kontrreformacyjna w XVI w.
  • Urbanistyka nowożytna
  • Mecenat artystyczny Rzeczypospolitej XVII w.
  • Sarmaci i obywatele Rzymu. Tradycja antyczna w sztuce Rzeczypospolitej w XVI-XVIII wieku
  • Sztuka ogrodów
  • Mecenat króla Stanisława Augusta Poniatowskiego
  • Fenomen polskiej architektury doby klasycyzmu
  • Weduty - Canaletto i inni
  • Architektura europejska w Ameryce Południowej i Środkowej
  • Antonio Canova


Sztuka XIX wieku

  • Wandalizm rewolucji. Zniszczenia dóbr kultury we Francji w XVIII-XIX w.
  • Pejzaż romantyczny i groza
  • Orientalizm w malarstwie
  • Wielkie wystawy światowe
  • Zmiana statusu artysty
  • Romantyczni rycerze
  • Kolekcjonerstwo sztuki na ziemiach polskich w XIX w.
  • Edward Manet i narodziny nowoczesności
  • Polskie malarstwo II połowy XIX wieku i kiełkowanie nowoczesności
  • Przełom modernistyczny
  • Wiek rzeźby
  • Artystki mają głos
  • Artysta cygan – artysta wyklęty – mit pracowni artysty
  • Arts and Crafts i jego recepcja w Polsce - rewolucja w sztukach użytkowych
  • Nowoczesna sztuka żydowska 1880-1939
  • Ucieczka w wielkiego miasta – kolonie artystyczne

Sztuka XX wieku

  • Sztuka w kręgu "Sztuki"
  • Stanisław Wyspiański – Stanisław Ignacy Witkiewicz – Tadeusz Kantor
  • Muzyka a pojawienie się form abstrakcyjnych w sztuce ok. 1900
  • Malarstwo Ecole de Paris
  • Art deco w wyposażeniu wnętrz
  • Instytucje życia artystycznego w II RP
  • Awangardowe montaże
  • Czym był konstruktywizm
  • Awangarda i sentymentalizm
  • Neoplastyczny kod awangardy
  • Fenomen polskiej architektury modernistycznej
  • Domy architektów
  • Geniusz Witkacego
  • Le Corbusier i Charlotte Periand
  • Dziedzictwo surrealizmu
  • Kostium stylowy a architektura socrealizmu
  • Propaganda wizualna okresu socrealizmu
  • Sztuka a zimna wojna
  • Biennale w Wenecji i inne wielkie wystawy sztuki
  • Odwilż w malarstwie
  • Performance i performatywność – wprowadzenie
  • Design jako sztuka społeczna
  • Biennale Form Przestrzennych w Elblągu i Sympozjum Artystów i Naukowców w Puławach
  • Działalność galerii niezależnych
  • Sztuka konceptualna
  • Współczesne muzeum a przemysł kulturalny
  • Skandale w sztuce
  • Dobra przemieszczone, dobra osierocone
  • Ile Japonii jest w nowoczesnej japońskiej architekturze?
  • Między aktem a nagością: performanse Vanessy Beecroft

 
Wykładowcami na naszych studiach są między innymi:
dr Agnieszka Bagińska (MNW)
dr hab. Zbigniew Bania (UŁ)
dr Krystyna Czerni (IRSA)
dr hab. Jacek Friedrich (UG, MNG)
dr hab. Mikołaj Getka-Kenig (IHN PAN)
dr Weronika Grzesiak (UJ)
dr hab. Michał Haake, prof. UAM
dr Olga Hajduk (UW)
Alicja Jakubowska (Zamek Królewski w Warszawie)
prof. dr hab. Jarosław Jarzewicz (UAM)
dr hab. Łukasz Kiepuszewski, prof. UAM
dr Katarzyna Kolendo-Korczak (ISPAN)
dr Anna Kostrzyńska-Miłosz (ISPAN)
dr Piotr Lasek (ISPAN)
dr Anna Leśniewska-Zagrodzka (PWSFTiT)
prof. dr hab. Jakub Lewicki (UKSW)
dr Karolina Łabowicz-Dymanus (IS PAN)
dr Marek Maksymczak (UKSW)
dr hab. Michał Mencfel, prof. UAM
dr Piotr Migasiewicz Piotr (ISPAN)
prof. dr hab. Katarzyna Mikocka-Rachubowa (ISPAN)
prof. dr hab. Jerzy Miziołek (UW)
dr Katarzyna Nowakowska-Sito (MKiDN)
dr Przemysław Pawlak (IT)
dr Piotr Pajor (UJPII)
dr Renata Piątkowska (Polin)
dr hab. Jakub Sito, prof. ISPAN
dr Agnieszka Skrodzka (UKSW)
prof. dr hab. Joanna M. Sosnowska (ISPAN)
dr Aleksander Stankiewicz (UKSW)
dr hab. Przemysław Strożek (IS PAN)
prof. dr hab. Andrzej Szczerski (UJ, MNK)
dr Ewa Toniak
dr Katarzyna Uchowicz (ISPAN)
dr Katarzyna Urbańska (ASP)
dr Joanna Utzig (UJ)
dr Marcin Zgliński Marcin (ISPAN)
dr Ewa Ziembińska (MNW)
dr hab. Jerzy Żelazowski, prof. UW
 

 

Stopka adres

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, ul. Długa 26/28, skr. poczt. 994, 00-950 Warszawa, tel. (22) 50 48 200, fax (22) 831 31 49, e-mail: sekretariatispan@gmail.com, NIP 525-000-85-48, REGON 000325794, konto w płatnościach krajowych BANK  BGK 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001, konto dla wpłat z zagranicy BANK BGK IBAN PL 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001 SWIFT GOSKPLPW

Polska Akademia Nauk Komitet Nauk o Sztuce PAN Europeana Connect Europeana
© 2025 Instytut Sztuki PAN
Nota Prawna Impressum
Projekt i wykonanie Kompan.pl