Harmonogram zjazdów w roku akademickim 2024/2025 (tryb stacjonarny)
I semestr |
II semestr | |
|
|
|
63. MFMW „Warszawska Jesień”. Żródło: www.filharmonia.pl |
1 19 X (sobota), godz. 18:00, wyjście na koncert do Filharmonii Narodowej.
2 16 XI (sobota), godz. 11:45-13:15, zajęcia z gamelanu jawajskiego na Uniwersytecie Warszawskim.
3 30 XI (sobota), godz. 11:45-13:15, zajęcia z gamelanu jawajskiego na Uniwersytecie Warszawskim.
Prowadząca specjalizację: dr hab. Jolanta Guzy-Pasiak (IS PAN)
Dla kogo studia?
- Zapraszamy wszystkich, którzy interesują się muzyką, melomanów, a także osoby, które mają przygotowanie muzyczne i chcą poszerzyć i usystematyzować swoją wiedzę.
- Zajęcia prowadzone w zrozumiały sposób przez doświadczonych wykładowców i znawców problematyki dotyczą różnych rodzajów muzyki, począwszy od muzyki artystycznej po ludową. Niezależnie czy mówimy o symfonii Beethovena czy o orkiestrze Glenna Millera – pokazujemy rolę muzyki w kulturze.
- Nasze studia wybierają osoby chcące świadomie uczestniczyć w życiu muzycznym, dziennikarze, pracownicy instytucji kulturalnych, nauczyciele czy wykładowcy.
Korzyści dla studiujących: |
|
|
Informacje organizacyjne:
Stylowa siedziba Instytutu Sztuki PAN przy ulicy Długiej 28 w Warszawie znajduje się w pobliżu Starego Miasta i Parku Krasińskich (dojście 5 minut od stacji metra Ratusz Arsenał lub 3 minuty od przystanków autobusowych na Placu Krasińskich). Wykłady odbywają się w budynku Instytutu na I piętrze w weekendy zjazdowe w godzinach 10:00-11:30, 11:45-13:15, 14:00-15:30, 15:45-17:15 (z dłuższą przerwą obiadową w środku dnia).
Do dyspozycji uczestników studiów jest oddany pokój socjalny z kuchenką mikrofalową do odgrzania posiłków (zapewniamy kawę, herbatę, wodę).Warunkiem uzyskania świadectwa jest uczestnictwo w zajęciach, przystąpienie do egzaminu testowego (dla chętnych możliwa zamiana na ustne przedstawienie przygotowanego tematu) oraz napisanie pracy zaliczeniowej (recenzja koncertu).
PROBLEMATYKA ZAJĘĆ
Nowy zestaw zagadnień w roku akademickim 2024/2025!
W nowym programie zostaną rozszerzone zagadnienia, które były dotychczas jedynie zasygnalizowane: m.in. krytyka muzyczna, muzyka jazzowa i popularna, muzyka filmowa, związki muzyki z literaturą, taniec. Dodany zostanie cykl poświęcony instrumentom i zespołom muzycznym oraz cykl o interpretacji muzyki (przegląd klasycznej dyskografii, porównywanie różnych nagrań tych samych utworów muzycznych). W zakresie muzyki tradycyjnej skupiamy się na Azji.
W odpowiedzi na prośby dotychczasowych słuchaczek i słuchaczy pogłębione zostaną ćwiczenia z analizy słuchowej o tzw. zasady muzyki. Przewidujemy teoretyczne i praktyczne zapoznanie z zasadami współczesnej notacji muzycznej, omówienie najważniejszych zjawisk metrorytmicznych, diastematycznych (skale, tonalność, struktury i zwroty harmoniczne), dynamicznych, agogicznych i artykulacyjnych występujących w muzyce. Osobny cykl zajęć poświęcony będzie najważniejszym formom muzycznym.
Historia muzyki [wykłady]
Podczas zajęć mówimy o muzyce w szerokim kontekście kulturowym, łącząc utwory muzyczne z dziełami sztuki i literaturą lub z kwestiami filozoficznymi, społecznymi i politycznymi. Przyjmując za punkt wyjścia wybrane zagadnienia z historii muzyki od średniowiecza po XXI wiek, chcemy pogłębiać rozumienie tych zależności i ich przemiany w różnych przejawach ludzkiej aktywności umysłowej minionych epok i czasów współczesnych. [Cykle: Historia muzyki, Historia opery]. Przyglądamy się związkom muzyki z malarstwem, literaturą, teatrem, filmem czy tańcem, ale też śledzimy jej relacje z tak różnymi dziedzinami, jak psychologia, ekonomia, informatyka czy prawo [Cykl: Związki muzyki].
Kultury muzyczne świata [wykłady]
Etnomuzykologiczne spojrzenie na muzykę otwiera możliwość poznania jej w różnorodnych kontekstach i odsłonach – od folkloru Polski i Europy, przez bogactwo tradycji pozaeuropejskich, aż po zjawiska charakteryzujące kulturę miejską i popularną. Prezentowane przez wykładowców tematy obejmą m.in. zagadnienia z dziedziny tradycyjnych praktyk wykonawczych – instrumentalnych i wokalnych, dokumentacji fonograficznej, instrumentoznawstwa, współczesnego funkcjonowania tradycji ludowych i etnicznych w różnych przestrzeniach społecznych i artystycznych, fenomenów brzmieniowych wynikających z odmiennego pojmowania tonalności, czasu i rytmu oraz związku muzyki z obrzędowością. Zajęcia ukazują i uświadamiają różnorodność muzyczną świata.
Współczesne życie muzyczne [konwersatoria]
Konwersatoria mają formę dyskusji na temat bieżących wydarzeń muzycznych oraz instytucji życia muzycznego. Ponad połowa zajęć odbędzie się z udziałem zaproszonych gości - osób mających wpływ na kształt i odbiór twórczości artystycznej naszych czasów: artystami (muzykiem-wykonawcą, kompozytorem, literatem, plastykiem), dziennikarzem muzycznym, dyrektorem instytucji muzycznej czy kuratorem zbiorów muzycznych w muzeum.
Podstawy analizy słuchowej [ćwiczenia]
Szczególnie doceniane przez melomanów zajęcia poświęcone wybranym dziełom literatury muzycznej z różnych epok, którzy zyskują umiejętność wyróżniania takich aspektów dzieła, jak: obsada, faktura, rytmika, forma, z użyciem właściwej terminologii muzycznej.
Zajęcia prowadzone w formie ćwiczeń z aktywnym udziałem studentów, polegające na analizie i ocenie słuchowej utworów, które studenci poznają zarówno od strony kontekstów ich powstania, jak i struktury muzycznej. Poruszone zostaną zagadnienia praktyki wykonawczej i estetyki wykonań.
Wykładowczynie i wykładowcy
Zajęcia prowadzą wykładowczynie i wykładowcy specjalizujący się w przedstawionych zagadnieniach, m.in. z Zakładu Muzykologii Instytutu Sztuki PAN, Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.
W roku akademickim 2024/2025 wykładają m.in.: dr hab. Beata Bolesławska-Lewandowska, prof. IS PAN; dr hab. Paweł Gancarczyk prof. IS PAN; dr Bartłomiej Gembicki (IS PAN); dr Mariusz Gradowski (Uniwersytet Warszawski); dr Ewelina Grygier (UW); dr hab. Jolanta Guzy-Pasiak (IS PAN); mgr Łukasz Kaczmarowski (IS PAN–FN); mgr Grzegorz Kos (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina); dr hab. Iwona Lindstedt, prof. UW; dr Aneta Markuszewska (UW); dr Dawid Martin (UW); dr hab. Szymon Paczkowski, prof. UW; prof. dr hab. Maria Pomianowska (Akademia Muzyczna w Krakowie); dr Paweł Siechowicz (UW); dr Małgorzata Sieradz (IS PAN).